Nyhed

Jens Unmack beskyldes for habilitetsproblemer

Sangeren har som medlem af Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg uddelt penge til sin tidligere nære samarbejdspartner Nikolaj Nørlund

I går skrev vi, at Jens Unmack (tv. på foto) af visse brugere af GAFFA.dk blev beskyldt for habilitetsproblemer, fordi han som medlem af Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg har medvirket til at give penge til sangeren Carl Emil Petersen fra gruppen Ulige Numre, der udgiver plader på selskabet Auditorium og produceres af samme selskabs ejer Nikolaj Nørlund (th. på foto), som Unmack i en årrække har haft et nært samarbejde med. Unmack har udgivet tre soloplader på Auditorium, alle produceret af Nørlund, og en opsamling. Desuden har Unmack og Nørlund været på fælles turné i 2008 og udgivet et fælles soundtrack til Jannik Johansens film "Hvid Nat" fra 2007.

Nu forstærkes kritikken fra mere officielt hold, idet Unmack som medlem af Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg også har været med til at uddele penge direkte til Nørlund, der tidligere i maj blev tildelt et arbejdslegat på 80.000 kroner. Det har fået kritiske røster frem fra såvel en professor som en af Unmacks og Nørlunds musikerkolleger, Torsten Larsen fra gruppen Larsen & Furious Jane.

Således siger Michael Gøtze, professor i forvaltningsret ved Københavns Universitet, følgende til politiken.dk:

"Unmack burde som udvalgsmedlem have trukket sig i forhold til ansøgningen fra Nørlund, da de har haft en tæt arbejdsrelation om flere pladeprojekter, blandt andet så sent som i efteråret 2011. Meget tyder på, at der er et problem med inhabilitet i denne situation".

Ikke på kontrakt

Selv forklarer Jens Unmack til politiken.dk, at han ikke gik uden for døren, fordi de to musikere ikke har et "aktuelt samarbejde", men han ønsker ikke yderligere at kommentere sagen og henviser til Tonekunstudvalgets formand Bent Sørensen. Det samme svar har han til GAFFA.dk.

Kontorchef i Kunststøttecentret Henrik Wenzel Andreasen understreger ligeledes over for politiken.dk, at det har været afgørende, at Unmack og Nørlund ikke i øjeblikket har kontrakt om et professionelt samarbejde. Han oplyser, at sagen har været taget op på et møde i sidste uge, hvor Henrik Wenzel Andreasen, Jens Unmack, Tonekunstudvalgets formand Bent Sørensen samt udvalgssekretæren var til stede.

"Nørlund havde på pladeselskabet Auditorium engageret Jens som kunstner på kontrakt, der udløb 2009, og en opsamling i 2011, og de har arbejdet sammen om filmmusik, men det er alt sammen afsluttet. Og det er ikke på tale, at de har et partnerskab. Og i og med, at der ikke er en aktuel samarbejdsrelation, så synes vi, det er korrekt, at Jens ikke har erklæret sig inhabil", siger kontorchefen.

Tonekunstudvalgets formand Bent Sørensen er på linje med Henrik Wenzel Andreasen. Til politiken.dk siger han:

"Vi har fulgt de retningslinjer, vi har i Tonekunstudvalget, og vi har handlet i god tro alle tre."

Torsten Larsen er kritisk

Mødet, hvor habilitetsspørgsmålet blev drøftet, blev afholdt på foranledning af en anden ansøger, der havde fået afslag og derpå havde stillet spørgsmål til Unmacks habilitet og krævet aktindsigt i sagen. Ansøgeren var Torsten Larsen, sanger og sangskriver i Larsen & Furious Jane. Til politiken.dk udtaler Larsen:

"Jens Unmack har jo været direkte ignorant i forhold til omfanget af den kritik, der måtte opstå, når han er med til at behandle Nikolaj Nørlunds ansøgning."

Politiken.dk stiller herpå spørgsmålet:

 Er du ikke bare sur over, at du ikke selv fik støtte?

"Hvorfor skulle jeg så brokke mig nu? Jeg har udgivet plader siden 2004, og jeg har vænnet mig til, at min musik ikke får statsstøtte, og alligevel har jeg et fint liv og mangler ikke noget," siger Torsten Larsen.

Larsen siger videre, at de danske musikere generelt er for tilbageholdende med at kritisere uddelingen af offentlige støttekroner i Danmark. Til politiken.dk siger han: "Hvis man er en af dem, der ikke får støtte, tænker de fleste: Ok, så venter jeg bare tre år, til næste udvalg sidder der, og håber på det bedste. De tør ikke kritisere, fordi de fleste musikere er mere eller mindre afhængige af at være på god fod med de rigtige mennesker. Så man går bare lidt skuffet rundt nede bagved. Og så venter man."

 

 

ANNONCE