Nyhed

Madonnas “MDNA”: Det siger anmelderne

Madonnas nye album er på gaden og i den forbindelse giver GAFFA dig et overblik over anmeldernes meninger.

Når en ny kunstner udgiver et album forsøger anmeldere tit at sammenligne ham med samtidens toner, og når en gammel udgiver endnu et album sammenligner anmeldere uvægerligt albummet med kunstnerens tidligere udgivelser. Men Madonna har i lang tid måttet stå model til begge dele, fordi hun ikke kun er en legende med bunker af hits i bagagen, men også forsøger at lægge sig ret tæt op ad sine samtidige, dog noget yngre kolleger, Rihanna, Ke$ha, Britney Spears og Lady Gaga. Og det lader til at de fleste anmeldere mener, at hun fejler på begge parametre på det aktuelle udspil.  

I forhold til tidligere

Først og fremmest er der rimelig bred enighed om, at albummet ikke når samme niveau som de tidligere "Confessions On A Dance Floor", "American Life" og "Ray Of Light".

Om dét skriver Politikens musikredaktør Erik Jensen i et åbent brev/anmeldelse: "Er vi nået dertil, hvor Madonna stiller sig tilfreds med at levere en slet og ret hæderlig popplade? Jeg troede aldrig, at jeg skulle komme til at skrive det, men der er mere MadonNÅ end Madonna over MDNA". Matthew Perpetua fra Pitchfork, der i øvrigt heller ikke bryder sig om forgængerne, følger trop: "Madonna har lavet sin andel dårlig musik, men for det meste var det på grund af, at hun løb kunstneriske risici, der ikke lykkedes".

GAFFAs egen anmelder er noget mere positivt stemt med ordene: "Det er bestemt lykkedes Madonna at være ung med de unge og skabe sit mest interessante album siden undervurderede American Life". The Observers anmelder Gareth  Grundy er også rimelig positiv, men siger dog at han glæder sig mere til det næste album.

I forhold til de andre

Men så er der det med de andre samtidige divaer, og hvordan hun står i forhold til dem. Michael Jose Gonzalez fra GAFFA mener, at popdronningen beholder tronen. "Popdronningen er som følge af to halvsløje udspil længe blevet åndet i nakken af yngre opkomlinge som Lady Gaga og Rihanna, hvoraf særligt sidstnævnte har nærmet sig poptronen, og nu skal de unge altså se, at Madonna stadig kan vise hvor skabet skal stå. Det lykkes til dels".

Erik Jensen skriver i sit formanende brev: "Men hvor er det egentlig, din indflydelse er slået igennem, Madge? Du har været god til at ligge i den musikalske slipstrøm og få den til at vende din vej, men det er vel ikke ligefrem at være first mover?". Perpetua synes dog, at hun, med hjælp fra producer-parret og brødrene Alle og Benny Benassi, giver de yngre kvinder kamp til stregen: "Deres indsats på "Girl Gone Wild"" fungerer som en rimelig stærk single, der kan konkurrere med Ke$ha, Britney Spears og Katy Perry i popradioen".

Anmelderne har fokus på, at Madonnas plade denne gang mere end tidligere lugter af kommerciel udnyttelse både af lyttere og også af de kommende koncertgængere. Men alle anmelderne finder plads til de rosende ord. Erik Jensen vælger at sige et generelt tak for hendes bidrag til popmusikken, Perpetua fra Pitchfork roser hende for samarbejderne med Benassi-brødrene, Grundy fra The Observer takker for, at Madonna endnu en gang samarbejder med produceren William Orbit og Gonzalez takker slet og ret for et acceptabelt album med ordene: "Slet ikke ringe".

Her kan du læse anmeldelserne i deres helhed:

GAFFA  (4/6) 

Pitchfork (4,5/10) 

The Observer (3/5)

Politiken (3/6)

 

ANNONCE