Nyhed

Nedturen i musiksalg ser ud til at bremse op

Faldet i det globale salg af musik er ”væsentligt langsommere” end i de tidligere år

Ifølge International Federation Of The Phonographic Industry, IFPI, er det faldende salg i det globale musik ved at nå en opbremsning. Tal viser at salget i forhold til året før faldt med 3 % til 10,2 milliarder pund sterling i 2011, sammenlignet med et fald på 8,9 % i 2010. Mens det fysiske salg af musik faldt med 8,7 % til £ 6,38 milliarder, så steg det digitale salg med 8,0 % til £ 3,3 milliarder.

Samlet set udgjorde det digitale salg 31 % af alle registrerede musikindtægter, sammenlignet med 29 % i 2010, fortæller BBC.

Det amerikanske salg forblev det førende på markedet med indtægter, som kun faldt med 0,1 % sidste år til £ 2,8 milliarder, og for første gang står det digitale salg for størstedelen af omsætningen her med 51 %. Japan forblev på andenpladsen, med Tyskland på tredje- og England på fjerdepladsen.


I Storbritannien faldt musikomsætningen med 3 % i 2011 til £ 889 millioner, hvilket er en opbremsning i forhold til 2010, hvor det samlede musiksalg faldt med 8,9 %. Det fysiske salg faldt med 14,1 % til £ 518,9 millioner, selvom den digitale vækst opvejede det meste af faldet med en stigning på 24,7 % fra £ 227,9 millioner til £ 284,3 millioner.

Lyse udsigter

I mellemtiden er de digitale abonnementsindtægter vokset med 47,5 % i England sidste år, og på det globale plan er det steget til 65 % med 13,4 millioner brugere. "2011 var et betydningsfuldt år i udviklingen af den digitale musikbranche", udtaler Edgar Berger fra Sony Music Entertainment i IFPIs rapport.


Bruno Mars stod for de to bedst sælgende digitale sange sidste år, hvor "Just The Way You Are" og "Granade" solgte henholdsvis 12,5 millioner og 10,2 millioner eksemplarer. LMFAOs "Party Rock Anthem" var den tredje bedst sælgende digitale sang med 9,7 millioner solgte eksemplarer.

"Udrulningen af de juridiske ydelser, den fortsatte udvidelse af abonnementstjenester og revolutionen i portabiliteten har alle bidraget til den accelererede vækst af det digitale musikmarked. Udsigterne er lyse", tilføjer Berger.

Rapporten fra IFPI indeholder også en liste over de bedst sælgende album i 2011 på verdensplan, som blev toppet af Adeles (billedet) "21" med 18,1 millioner eksemplarer. Michael Bublés "Christmas" kom på en andenplads, mens Lady Gagas "Born This Way" var det tredjebedst sælgende album.


ANNONCE