Det bliver nu muligt at streame al musik fra Pink Floyd ved hjælp af musiktjenesten Spotify – men er det en positiv drejning for musikindustrien?
Det har ikke tidligere været muligt at streame Pink Floyds musik gennem Spotify, idet bandet har været bange for at tabe penge på de ikke-betalende brugere. Dette er dog ændret nu, efter at bandets fans spillede sangen "Whish You Were Here" mere end en million gange på fire dage.
Sangen blev udgivet i Spotify-regi i fredags, efter gruppen havde lovet, at de ville gøre det muligt at streame hele deres bagkatalog i Spotify, hvis sangen blev spillet mere end en million gange. Spotifys Ken Parks udtaler til The Guardian følgende om tilføjelsen af Pink Floyd til Spotifys katalog: "Det er en stor dag for alle fans af progressiv rock, men det er også en stor dag for alle de yngre fans, der endnu ikke er blevet bekendt med magien ved Pink Floyd. Det er meget dét, det her handler om: At en ny generation får mulighed for at opleve et af verdens største, og mest ikoniske bands i verden."
Pink Floyd er et af de sidste helt store musiknavne, der bliver en del af Spotify, da de mere har været tilhængere af individuelle sang- og albumkøb. Dog har Spotify mere end 24 millioner aktive brugere, og ud af dem betaler seks millioner for den reklamefrie version af musiktjenesten, så der burde være grobund for at undgå pengetab.
Spotify har tidligere lavet eksklusive aftaler med nogle af tidens helt store kunstnere, der ellers også havde valgt ikke at ville være en del af streaming-cirkusset, heriblandt Metallica tilbage i december måned og Paul McCartney i november. Dog har Spotify ikke nogle eksklusive streamingrettigheder i forhold til Pink Floyd, hvis musik længe har været tilgængeligt på andre musiktjenester, for de betalende brugere vel at mærke.
Stridspunktet mellem Spotify og Pink Floyd har tidligere været, at Spotify ikke ville blokere de ikke-betalende brugere fra gruppens musik. Pink Floyds manager Poul Loasby forklarede til en konference for musikindustrien i 2012, at det var afgørende, da bandet skulle forny deres aftale med EMI, at de ville kunne blokere de brugere, der brugte musiktjenesterne uden at betale den månedlige ydelse, og kun lade de betalende få afgang: "Men da vi gik til Spotifys kontor i 2010, blev vi afvist – det var "alt eller intet"," udtalte Poul Loasby. Men nu, i 2013, endte det alligevel med "alt": "De besluttede sig for, ifølge mig en ret klog beslutning, at dette er fremtiden for musikforbrug, og at det hjælper dem til at nå en målgruppe, der ikke er deres kerne-målgruppe, og det er netop det sted, de bliver nødt til at sikre deres arv," siger Spotifys Ken Park til The Guardian.
Pink Floyds kursskifte reflekterer, ifølge The Guardian, en mere overordnet debat i musikindustrien. En debat, der handler om, hvordan musiktjenester, som blandt andet Spotify, kan være med til at bidrage til den ti år lange nedgang, der ellers har været inden for salg af musik. Godt nok er Spotifys udbetaling per stream meget lav. Især for et band som Pink Floyd, der har solgt hundrede millioner af plader, kan udbetalingerne fra afspilninger i musiktjenester virkelig kalkuleres som værende i småtingsafdelingen. Dog skal det overvejedes, hvorvidt Pink Floyd og andre kunstnere i samme situation har "råd til" sige nej til pengene og dermed ja til det manglende kendskab hos fremtidens musikbrugere. Det lader det ikke til.
Udbetalingerne per stream fra Spotify ligger i England på omkring 3,5 øre, hvilket betyder, at der vil blive udbetalt omtrent 35.000 kroner for en million views. Som eksempel er Metallicas ti mest populære sange siden december blevet afspillet sammenlagt mere end 24,4 millioner gange, og The Rolling Stones har ligeledes adskillige sange, der er blevet spillet over ti millioner gange i samme periode. Der kan altså med tiden blive tale om nogle rimelige udbetalinger til kunstnerne.
Nu, hvor Spotify endelig har fået rettighederne til at afspille Pink Floyd, mangler tjenesten kun nogle få andre af de helt store spillere, såsom AC/DC, Led Zeppelin og The Beatles, med på banen: "Det tog The Beatles meget længe bare at komme på iTunes. Dengang de endelig sagde ja, var iTunes en meget etableret virksomhed," udtaler Ken Park fra Spotify, og fortsætter: "Med nogle af de her bands tager det bare lang tid. Men vi bruger også en masse tid på at talt med dem og deres managers om, hvordan vi kan være gode partnere for dem. Det kan tage noget tid at få dem overbevist, men for os er æren ved at samarbejde med bands som Pink Floyd bestemt umagen værd".
Spotify regner med, at de i 2013 vil komme til at udbetale næsten tre milliarder danske kroner til de kunstnere, der har deres musik liggende på Spotify.