Vi tegner et portræt af pladeselskabet, der har haft vækst de sidste fire år på et ellers trængt marked
– Der er ikke længere vej til en beslutning end at spørge på den anden side af skrivebordet, fortæller Morten Vilhelm og kigger over på sin sidemakker, Keld Lybecker. Sammen grundlagde de i 1999 pladeselskabet disco:wax, som med 600-700 singles om året er en af de mest markante danske og skandinaviske pladeselskaber indenfor især klubgenren, mens musik der befinder sig tættere på reel pop har fået et større fokus de sidste år.
Selskabet fik i 2010 og 2011 Børsens prestigefyldte Gazelle-pris, som bliver givet, når en virksomhed har haft positiv vækst i løbet af de seneste fire regnskabsår, og som samlet set har firedoblet omsætningen eller bruttoresultatet i perioden. Ikke dårligt af et selskab, der befinder sig i en branche, der ellers mest har været kendt for at være i krise og problemer – og så to år i træk. disco:wax har dermed aldrig haft et år, der ikke overgik det foregående, og de har kun oplevet vækst i deres nu trettende år i musikbranchen – sidste år havde de dermed deres bedste år til dato.
De har stået og står bag kunstnere som Filur, Hampenberg, Kato, Joey Moe, Nabiha, Barbara Moleko og mange flere. Der tegner sig her allerede et billede af, at selskabet i lang tid fokuserede på klubberne, hvor house, en "sexet" elektro, og pop har stået og står i fokus.
Det startede med en vinyl
Selvom selskabet i dag – som mange andre selskaber – kun udgiver singles online og kun album i fysisk format, så startede de faktisk med vinyler i 1999. Begge grundlæggere havde en dj-baggrund, og duoen Filur stod på den første udgivelse. Det var her, det hele startede. Managing Director Keld Lybecker forklarer:
– De (Filur, red.) boede i samme opgang som dig (Morten Vilhelm red.), de var dine underboer inde på Oehlenslægersgade på Vesterbro.
– Jeg arbejdede på kulturavisen Nat&Dag, hvor jeg fik det i hånden og lyttede på det. Jeg synes, det var super fedt. Jeg spillede det for Keld – egentlig ikke med tanken om, at vi skulle gøre noget videre ved det, men ud fra en begejstring over, hvor fedt det var. Det var faktisk dig, der sagde: "Skal vi ikke udgive det? Skal vi ikke lave et pladeselskab?", tænker Creative Director Morten Vilhelm tilbage.
– Det er egentlig bare en ganske enkelt sætning som: "skal vi ikke lave et pladeselskab?", der resulterede i, at vi gjorde det. Jeg tror faktisk, at Filur selv havde sendt det rundt til folk, men der var ikke rigtig nogen, der bed på. Det var derfor også en frustration over, at der ikke var nogen, der udgav det, som var årsag til, at vi tog handling på det. Det resulterede i, at vi lavede 500 vinyler – større var ambitionerne heller ikke. Vi blev bare enige om, at vi skulle gøre noget ved det og dermed lave et pladeselskab. Det var faktisk starten på det. Filur var kickstarteren.
Umiddelbar tilgang
Dermed var første sten lagt for disco:wax, der hurtigt fik succes, og som allerede i 2000 blev samlet op af et andet independent pladeselskab, fortæller Lybecker:
– En ting er, at man selv vælger, at nu vil man lege pladeselskab, selv kontakte fabrikken og udsende vinyl – en anden er at få tingene ud i en mere bred distribution. Der er selvfølgelig ret langt. Vi startede med Filur, og lavede alt den hype vi kunne, via alle de dj-venner vi havde i byen. Derfra blev vi samlet op af Mega Records i starten af 2000, som vi fik en distributionsaftale med. Det var dem, der hjalp os med at gøre det stort, for vi anede jo ikke en disse om, hvordan man drev et pladeselskab dengang – overhovedet.
Mange ting skete herefter, for Mega Records blev opkøbt af et andet selskab, Edel, hvor de to sad i tre år, og de to fortæller, at det først for alvor var her, det gik op for dem, at det var dét her erhverv, de skulle leve af. Fra 2002 blev det en fuldtidsbeskæftigelse, og samme år udsendte selskabet deres første af mange compilations, Dance Chart Compilation.
– Den skulle tage kampen op mod det, der hed Now Dance dengang. Det lykkes faktisk også, for den kører den dag i dag. Den har kørt i over ti år, og det er den længst-kørende compilation-serie herhjemme. Den har været et fundament, og det er en ting, som mange unge mennesker er vokset op med, fortæller Lybecker, mens Vilhelm tilføjer:
– Faktisk giver det et meget godt billede af vores tilgang til tingene, at starte op med en compilation-serie i starten af 00'erne blandt alle mulige store major selskaber. I princippet var vi kun os to på det tidspunkt – med troen på, at vi kunne gøre det. Vores tilgang til tingene i starten har været lidt naiv, hvor vi ikke har haft de store bekymringer – mens andre måske ville have stået hovedrystende. Det har været fantastisk at se det lykkes. Den meget umiddelbare tilgang har været kendetegnende fra starten.
– Det er kodeordet, for den måde vi driver forretning på i dag, og som har gjort os til det, vi er. Vi har altid bare gjort tingene. Også det som ingen andre har turdet tro på. Vi er blevet ved, til det er lykkes, og vi har troet på det. Det er også sådan, mange af vores artister er blevet bygget op, forklarer Lybecker.
Det bedste fra to verdener
Allerede i 2003 flyttede disco:wax ind på et af de fire major-selskabers kontorer – nemlig hos Warner, hvor de var i syv år, indtil de havnede der, hvor de sidder under interviewet med GAFFA; nemlig hos Sony, der i dag distribuerer disco:wax' materiale. Siden 2009 er det dog gået stærkt med udvidelse af staben, og selskabet består i dag af ti medarbejdere.
– Kombinationen af, at vi kan tage hurtige beslutninger – vi er ti mand nu, men vi sidder stadig to beslutningstagere overfor hinanden – vi kan agerer som et independent label, men vi har styrken fra et major-label. Det har virkelig været godt for os. Det fungerer godt, for der er bagsider af både at være indie og være major. Man kan kombinere det bredt, og det er det, vi arbejder på. Det er stærkt. Vi bruger folk fra Sony, når der virkelig skal rykkes igennem på noget, de er gode til, og så bruger vi vores egne kræfter, når vi skal udenom for meget bureaukrati, uddyber den kreative direktør, og han slutter:
– Vi er heller ikke typerne, der sidder og laver 1000 analyser og markedsundersøgelser. Vi mærker efter og bruger den erfaring, vi nu har bygget op igennem 13 år, og så gør vi det. Der er ikke så lang vej til handling. Det er nok kodeordet. Vi rykker på ting ret hurtigt.
Filur
Duoen Filur, der består af Tomas Barfod og Kasper Bjørke, blev dannet i 1999 - samme år som disco:wax selv, ligesom de var selskabet første udgivelse. De har derfor også en særlig betydning for selskabet. Keld Lybecker og Morten Vilhelm fremhæver det som et mindeværdigt punkt, da Filur blev hevet tilbage til hitlisterne i 2011, hvor de udgav albummet Faces. Bjørke har i dag travlt som producer, pladeselskabsmand og som solist, mens Barfod er en del af WhoMadeWho og ligeledes agerer som solist og producer.
Barbara Moleko
Den dansksprogede soulsangerinde med mozambikanske og sydafrikanske rødder slog for alvor igennem med L.O.C.-kollaborationen Helt Min Egen, og udgav sin solodebut, Lykken Er…, lige i slipstrømmen. disco:wax forsøgte i to-tre år at få den talentfulde sangerinde i stald efter at have fundet hendes Myspace-profil, og det lykkes i 2011. Især et nummer som Dum For Dig har sat sit præg i æteren, mens Moleko selv har kridtet scenegulvene som support for L.O.C. på dennes seneste turné. I februar og marts er hun aktuel med sin egen soloturné.
Nabiha
Nabiha Bensouda er to album henne i sin karriere og står snart klar med sit tredje. disco:wax har klart meldt ud, at der bliver satset stort og internationalt med Nabiha, som blandet andet har vundet den prestigefyldte European Border Breakers-pris i år. Fra hendes seneste album More Cracks kender du ganske sikkert The Enemy og/eller Never Played the Bass og fra hendes kommende album, har vi fået Mind The Gap, der allerede har ligget højt på hitlisterne. Der er store ting i vente fra den 29-årige sangerinde.
Disco:wax
HVEM: Morten Vilhelm og Keld Lybecker
HVOR: Startede på Vesterbro, København – i dag på Sony i Indre By, København
GRUNDLAGT: September, 1999
NØGLEORD: Hjerteblod, passion, business
ANTAL UDGIVELSER SIDEN START: 2500 - 3000
DEBUTUDGIVELSE: Filur – The Crowdpusher EP (12" Vinyl)
KOMMENDE UDGIVELSER: Hampenberg & Alexander Brown feat. Busta Ryhmes & Shonie – You're A Star (single), Sound Of Copenhagen Volume 10, Camille Jones – Bare Et Øjeblik (EP), Nabiha – Mind The Gap (album),
UNDERSELSKABER: Loop Booking, disco:wax Publishing, Black Pelican Entertainment, Sound Of Copenhagen
BONUSINFO: Modtager af Børsens Gazelle-pris i 2010 og 2011
KOMMERCIELLE HØJDEPUNKTER: Udgivelse af en række compilation-serier – især "Dance Chart Compilation". Skandinavisk licens af Bob Sinclar – Love Generation og Duck Sauce – Barbara Streisand og mange flere.
Top 20-hits, som disco:wax stod bag i 2012:
Clemens feat. Nastasia – Tog Det Som En Mand
Barbara Moleko – Dum For Dig
Svenstrup & Vendelboe feat. Christopher – Where Do We Go From Here
Nabiha – Mind The Gap
Kato & Electric Lady Lab – Alive
Joey Moe – Gi' Mig
Alexander Brown – Tættere På
Hampenberg feat. Jesper Nohrstedt – Glorious
Morten Breum – Larva
Svenstrup & Vendelboe feat. Nadia Malm – Glemmer Dig Aldrig
Kato feat. Snoop Dogg & Brandon Beal – Never Let You Go
Nabiha – Never Played The Bass
Hampenberg & Alexander Brown feat. Pitbull – Raise The Roof
Jesper Nohrstedt – Take Our Hearts
Michael Rune feat. Nadia Gattas – Min Indre Stemme