De mulige vindere af Danish Music Awards’ ”Årets Nytænker”-pris er nu fundet, og årsagerne til nomineringerne favner bredt
Når Danish Music Awards den 9. november løber af stablen, skal original brug af sociale og digitale medier endnu engang hyldes. Det bliver den i form af Spotifys innovationspris "Årets Nytænker". De nominerede til prisen er i år Nik & Jay, L.O.C., Tim Christensen og Marie Key.
Nik & Jay er ifølge prisuddelerne nomineret for deres brug af Facebook i forbindelse med lanceringen af deres seneste album "United". På Facebook kunne fans smuglytte til to nye numre, men først når et ur var blevet nulstillet ved at bruge hashtagget #pæntjatak på sociale medier. Drengene havde også inviteret 20 heldige fans til en eksklusiv session i studiet, som blev live-streamet på Facebook. Dertil kunne fans også via særlige outdoor-plakater lytte til fire af de nye numre via trådløs streaming til deres mobil.
L.O.C.s nominering kommer fra hans samarbejde med velgørenhedsorganisationen Røde Kors i kampagnen "Gi' En Mønt Til Dem Der Trænger". Gennem sociale medier opfordrede man fans til at støtte projektet og give et bidrag. Samlet nåede man over 300.000 mennesker gennem Facebook og samlede 600.000 kroner til velgørenhed.
Publikuminddragelse et nøgleordene, når det kommer til socialee og digitale medier, hvilket Tim Christensen også har opdaget. Han gjorde sig populær blandt sine fans ved at lave akustiske versioner af sine personlige yndlingssange og dele dem på sin Facebook-side. Sangene skabte siden hen stor efterspørgsel på og forslag til Tims næste fortolkninger. Tim Christensens fans fik senere muligheden for at stemme på de seks bedste sange, som ville blive udgivet på et minialbum.
Sidst, men ikke mindst er Marie Key (på billedet fra sidste års DMA, red.) blandt de nominerede som "Årets Nytænker". Det er hun, fordi hun blandt andet brugte oplysninger fra streaming-tjenester til at finde ud af, i hvilke byer man lyttede mest til hendes musik, og derefter tilføjede disse byer til turnéen. På denne innovative måde skabte Marie et tættere forhold til de byer, hvor hun havde mange fans.
Spotify er officiel sponsor til Danish Music Awards, der en af dagene op til showet præsenterer vinderen af "Årets Nytænker", som efterfølgende får tildelt prisen live på tv.
"Årets Nytænker" bliver i år uddelt for tredje år i træk. De to tidligere vindere er henholdsvis Michael Møller og Christopher. I 2011 udgav Michael Møller 31 kærlighedssange – en om dagen i løbet af maj måned 2011 – og med hjælp fra sine fans fik han samlet penge ind til produktion af både cd og vinyl. Christopher gav med sin single "Colours" i 2012 hele Danmark lejlighed til at synge duet med ham i en konkurrence.