Bands kan igen tilmelde sig, hvis de vil varme op for mere etablerede navne – i denne omgang Dúné og Specktors
Det er nu muligt for håbefulde talenter at tilmelde sig Local Heroes og dermed få lejlighed til at spille for et større publikum, som opvarmning for et etableret band. I denne omgang er det Dúné (billedet) og Specktors, der har engageret sig i projektet og giver lokale, uerfarne kunstnere chancen for at blive opvarmningsnavn til større koncerter – hvis de kan levere varen.
Local Heroes-projektet, der blev lanceret tilbage i 2010, ledes af musik- og marketingsbureauet Volume, men bakkes op af samarbejdspartnere som GAFFA, ORA, Hi-Fi Klubben, Fender, Roland, Sennheiser og 4Sound. Det handler om at styrke de lokale musikmiljøer og hjælpe nye bands og solister videre mod stjernerne ved at lade dem få erfaring foran et større publikum.
– Det er en øjenåbner for nye talenter at prøve kræfter med et stort publikum og få oplevelser, som kan løfte dem til et nyt niveau. Vi håber på at kunne give den oplevelse videre til de rette bands og glæder os til at høre, hvad Danmark har at byde på i 2013, siger Mattias Kolstrup, forsanger i Dúné.
I 2012 var Local Heroes medvirkende til, at lokale, upcoming navne varmede op for Turboweekend ved 18 koncerter og The Eclectic Moniker ved 12 koncerter. Sammenlagt var 311 kunstnere tilmeldt. De blev afspillet 16.000 gange, der blev givet 80.000 stemmer fra venner og fans, og kunstnerne blev delt 65.000 gange internt på Facebook.
For blot 18-årige Emilie Ramirez førte hendes deltagelse i Local Heroes til, at hun nu skal varme op for Barbara Moleko på en hel efterårsturné. En anden, der har oplevet succesen ved projektet er Kamilla Amélie, der blev udvalgt af Nabiha og siden optrådte på Spot Festival 2013:
– Det var ret fantastisk at spille for et udsolgt Lille Vega og give den gas foran et veloplagt publikum, der, selv om de var kommet for at se Nabiha, var mega meget på og gav så meget tilbage. Og så var det jo en kæmpe cadeau, at det var Nabiha selv, der havde valgt, at jeg skulle vinde konkurrencen. Det gav lige lidt ekstra selvtillid.
Local Heroes har i øvrigt udvidet foretagendet og er gået ind i Norge, hvor Kaizers Orchestra har taget konceptet til sig. Det næste bliver Sverige. På længere sigt kan det give de deltagende kunstnere mulighed for at udvide spilleplanen med flere jobs i Norden. Læs mere på localheroes.dk