Danskerne omfavner i større og større grad betalingsabonnementer fra streamingtjenster
Det bliver mere og mere almindeligt for danske musiklyttere at anvende streamingstjenester som WiMP og Spotify, når de lytter til musik. De er oven i købet villige til at betale for et abonnement for at slippe for de reklamer, der dukker op, hvis man ellers lytter gratis med. Det viser en undersøgelse foretaget af YouGov for sangskriverorganisationen KODA, skriver Metroexpress.
Siden 2012 er der sket en stigning på 45% i forhold til brugen af streamingtjenester, hvad betyder, at nu 16% af danskerne lytter til musik via streaming i stedet for at købe for eksempel musik på en cd. Det betyder samtidig, at ejerskab over musik er blevet mindre væsentligt for de danske musiklyttere.
Undersøgelsen viser nemlig, at for over halvdelen af danskerne har det kun lille eller slet ingen betydning at have musik lagret på computeren eller stående på reolen.
Det er dog en positiv udvikling for kunstnere, mener KODAs administrerende direktør Anders Lassen: "Det er en positiv udvikling, at folk er villige til at betale for at høre musik, men man kan også sige, at det er det mindst onde, for virkeligheden for kunstnerne er, at der er færre penge i det med streamingabonnementerne end hvis folk gik ud og købte en cd."
Han roser også danskerne for deres villighed til trods alt at "investere" i musikken: "Det er rigtig godt at se, at der alligevel er en betalingsvilje blandt danskerne, for det har kunstnerne og komponisterne hårdt brug for."
Ifølge streaming-ekspert Claus Bülow Christensen handler det om, at danskerne nu til dags er mere online og mobile, end de tidligere har været. Han udtaler: "Vi er hele tiden online, og det er mobiliteten og de forskellige funktioner, der indgår i abonnementet, der giver streamingen merværdi, fremfor at fedte rundt med en cd eller forskellige steder på nettet. Jeg tror ikke, den relativt lave udgift for adgangen til stort set al musik fylder så meget i folks bevidsthed."