Nyhed

Coverdesigner og Aliens far er død

Den schweiziske maler, skulptør og designer H.R. Giger er afgået ved døden

Hvem er ikke vågnet i et sveddryppende mareridt efter at have set det grufulde rumvæsen bryde ud gennem den engelske skuespiller John Hurts ribben i Ridley Scotts klassiske "Alien" fra 1979? (Gense det her forneden, hvis du har glemt den grufulde scene.) Manden bag den blodtørstige alien, den schweiziske maler, skulptør og kulisse-designer, H.R. Giger er død i en alder af 74.

Giger døde på hospitalet mandag efter at være faldet ned ad trapperne i sit hjem i Zurich. Han er stadig bedst kendt for sit "Xenomorph"-alien, som er blevet en del af populærkulturen gennem Scotts sci-fi-mesterværk, og for hvilket Giger i 1980 vandt en Oscar for bedste visuelle effekt. Han har dog også haft indflydelse på musikverdenen. 

Hans maleri af et menneskeligt kranium blev brugt på coveret af Emerson, Lake & Palmers "Brain Salad Surgery" fra 1973. Han designede også coveret på Debbie Harrys (Blondie) soloalbum "Koo Koo". Mest kontroversielt designede han en medfølgende plakat til The Dead Kennedys' album, "Frankenkrist", som forestillede rækker af genitalier (billedet). Det resulterede i, at gruppens sanger Eric Reed Boucher, kendt som Jello Biafra, blev sat for en domstol under anklager om at fordærve ungdommen i 1986. Sagen blev senere afvist.


Giger stod også bag coveret til dystre Danzigs tredje album, "Danzig III: How The Gods Kill". Forsanger i Korn, der netop har spillet en fire stjerners koncert i Amager Bio, Jonathan Davis, fik Giger til at designe sit efterhånden kendte mikrofonstativ formet som en kvinde. Davis ønskede, at stativet skulle fremstå biomekanisk, erotisk og samtidig være bevægeligt. Stilen er umiskendeligt Giger. 

Født i 1940 flyttede Giger til Zurich som 22-årig i 1962 for at studere Arkitektur og Industrielt Design. Her blev han kendt for at skabe sære drømmelandskaber. Hans stil bestod i at male store surrealistiske malerier, som han efterfølgende bearbejdede med luftbørste, hvad skaber deres særlige overflade. Hans motiver var oftest mennesker splejset sammen med maskiner, en stil han selv benævnte "biomekanisk". Det var for eksempel et af disse - Necronom IV - som kom til at udgøre inspirationen for Scotts alien. 

I 1998 åbnede Giger sit eget museum i Gruyeres, Schweiz, hvor han, ud over sine egne malerier og skulpturer, også udstillede værker af Salvador Dali, Dada og Ernst Fuchs fra sin egen kunstsamling. Musueet bestyres af hans kone, Carmen Maria Scheifele Giger. I december 2004 modtog han den prestigefyldte pris, La Medaille de la Ville de Paris, på Paris rådhus. 


Lad os gense den klassiske scene, hvor John Hurts mave lægger scene til "Xenomorphens" fødsel:

ANNONCE