Nyhed

Den første Helmig-biografi er gamle guldkorn i ny støbning

Søren Anker Madsens Thomas – Dagen Efter Dagen Derpå er velskrevet, men rummer ikke meget nyt

I dag udkommer den første Thomas Helmig-biografi, Søren Anker Madsens "Thomas – Dagen Efter Dagen Derpå". GAFFAs anmelder er lidt mellemfornøjet med bogen, som bliver tildelt tre stjerner under overskriften "Gamle guldkorn i ny støbning". Anmelderen Ole Rosenstand Svidt skriver blandt andet:

"Den måtte jo komme, biografien om Thomas Helmig. Manden fyldte 50 sidste år, har været superstjerne i Danmark i tre årtier, har modtaget Æresprisen ved Danish Music Awards og har solgt mere end 1,5 million plader. Nu er den her så, men desværre har Helmig ikke selv ønsket at medvirke til bogens tilblivelse – han vil først deltage i en biografi ved karrierens afslutning, citeres han for – og hvad gør man så som forfatter?

Man kan gøre, som for eksempel Niels Martinov gjorde i sin fine biografi om C.V. Jørgensen fra 2007, nemlig interviewe de af hovedpersonens samarbejdspartnere, venner og familiemedlemmer, der gerne vil udtale sig, og supplere med citater fra tidligere offentliggjorte interviews. Eller man kan gøre, som Søren Anker Madsen tilsyneladende har gjort i "Thomas – Dagen Efter Dagen Derpå": Læse en masse ældre interviews, artikler og anmeldelser igennem fra aviser, blade, magasiner (ikke mindst GAFFA, og tak for det) og bøger (eksempelvis hustruen Renee Toft Simonsens biografi fra 2014), citere flittigt fra dem og så bruge det til at skrive historien om Helmig. For ønsker Helmig ikke at udtale sig til en biografi, har han til gengæld været ganske åbenhjertig i de mange interviews, han har givet gennem årene, så der er noget at tage af.


Når jeg skriver "tilsyneladende", skyldes det, man som læser flere gange kommer i tvivl om kilderne. Når der for eksempel kommer et citat fra producer Kim Sagild, har Søren Anker Madsen så talt med Sagild, eller citerer han blot en udtalelse, Sagild er kommet med i en ældre artikel? For nok optræder der en udførlig kildeliste bag i bogen, men undervejs fremgår det kun lejlighedsvis, hvilke citater der stammer fra hvilke artikler. Hvis man nærlæser citaterne, sammenholder dem med kildelisten og googler lidt, får man dog det indtryk, at langt de fleste citater stammer fra tidligere offentliggjorte interviews. Med de afsluttende interviews med hardcore-Helmig-fans som en mulig undtagelse.

Søren Anker Madsen skriver da heller ingen steder i bogen, at han selv har talt med en eneste kilde i forbindelse med udarbejdelsen af biografien – bortset fra, når han citerer sine egne ældre interviews med Helmig og dennes familie og samarbejdspartnere – men siger til gengæld, at han har haft "en fest" med at læse de mange gamle interviews. Hans begejstring smitter da også, og indeholder biografien med sin noget dovne journalistiske tilgang til hovedpersonen meget lidt nyt – det må da kunne lade sig gøre at finde nogle samarbejdspartnere, kolleger og venner, der vil udtale sig om Helmig, det er jo ikke kronprinsen – rummer den dog en velskrevet og loyal gennemgang af hele karrieren med fokus på den professionelle del af Thomas Helmigs virke. Fra de unge år i funkbandet Elevatordrengene, over gennembruddet som teenageidol med debutalbummet, megasucces med album som "Vejen Væk" og "Stupid Man", skiftet fra dansk til engelsk og tilbage igen, det mislykkede forsøg på et internationalt gennembrud og eftertænksomheden over årenes gang på det hidtil seneste album, "KH Helmig" fra 2013."

Læs hele anmeldelsen her


ANNONCE