Arkivfoto
Brandon Beal med produceren Hedegaard i ryggen blev aftenens store vinder, da han tog hele tre priser med sig hjem fra den danske klub- og dj-branches officielle prisuddeling. Det blev til både årets danske urban-udgivelse, dancechart.dk-prisen og årets danske dj-favorit, inden Beal og Hedegaard selv indtog scenen med det seneste års trap-inspirerede pophits som "Twerk It LIke Miley"og den nye single "Smile & Wave".
Den amerikansk fødte Beal var i øvrigt aftenens mest taknemmelige artist, som i sine takketaler især lagde vægt påden spilletid, som de mange dj's har givet hans musik pådiskoteker landet over. "It's not like a received a lot of radio or tv time, so I deeply appreciate how you all kept spinning my records,"sagde han med rørstrømsk stemme.
En vattet start
Tre timer tidligere blev de feststemte køer langs Øksnehallens råmure påVesterbro lukket indenfor til lyden af Slowolfs instrumentale, jukede hiphop. De tunge beats fungerede som opvarmning til showstart, hvor aftenens vært, rapper og studievært Ellie Jokar (blandt andet kendt fra "Det Slører Stadig"påDR2), bød velkommen. Desværre fik hun ikke helt fat i publikum, som hellere ville snakke og skåle videre, helt indtil den første serie af nominerede løb over storskærmene.
Djämes Brauns landeplage af et dancehall-nummer, "Fugle"vandt DK-prisen til stort bifald, inden aftenens første optræden skulle påscenen. Desværre var lyden i starten enormt tyk og ulmet, såAnna Davids "Ukendt Land"og et bas-remix af den noget nostalgiske "Fuck Dig"havde ingen gennemslagskraft.
Fuldfed gospelvokal starter festen
Først da Svenstrup & Vendelboe overtog pulten med amerikanske Terri B påvokal, kom der for alvor hul igennem til højtalerne. Det var i øvrigt premieren påduoens nyeste single. I forhold til den lidt vattede indledning og en vært, som aldrig helt fik grebet publikums opmærksomhed, blev det hårdtslående housetrack med fuldfed gospelvokal det, som satte gang i festen.
Emil Lange havde i mellemtiden taget prisen som årets upcoming dj; velfortjent eftersom fyren loggede over 270 spillejobs påbare et år og efterhånden har fået opbygget et respektabelt ry påde danske diskoteker og klubber. Herefter tog Ukendt Kunstner prisen for årets bedste album med sin gennembrudsplade "Forbandede Ungdom".
Jøden laver en Kanye West
Champagnepropperne sprang lystigt omkring V.I.P-bordene, og stemningen stilede mod et højdepunkt, da prisen for årets danske dj gik til den altid populære duo TooManyLeftHands, der blandt andet står bag sidste års diskoteksslasker "Trouble", som de ogsåspillede i deres mini-sæt senere påaftenen.
Stemningen fik dog en slagside, da der opstod tumult påpodiet, efter at den århusianske rapper Jøden forsøgte at lave en Kanye West og klemme lidt mikrofontid til sig selv ind mellem to prisuddelinger. Det virkede nu meget uskyldigt (og havde vist noget at gøre med en Facebook-kommentar, der skulle læses op), men i løbet af to sekunder kom en kampklar vagt bagfra, hev mikrofonen ud af hånden påJøden og fik ham gelejdet tilbage til V.I.P-bordene med heftige skub og en lidt for akavet kropskontakt. Bevares, der er jo fjernsyn på. Nødvendigt, måske, men elegant eller professionelt var det i hvert fald ikke. Hverken fra Jødens eller vagtens side.
Højdepunkter med Kongsted og L.I.G.A
Men højdepunkterne tog alligevel størst opmærksomhed. Blandt dem påscenen var især Djämes Brauns højenergiske dancehall-sæt og dance-darlingen Kongsteds afvikling af sine hits "R.E.D."og "Drunk Smiley Guy", som sublimt i al sin ubekymrede overfladiskhed mindede folk om, hvorfor de var der: Hop. Drik. Han var i øvrigt nomineret i en lang række kategorier og kunne tage hjem med prisen for årets danske artist.
Hen mod slutningen tog de længe ventede L.I.G.A over og leverede tre sange med en gejst, som var svær at matche for mange af de øvrige optrædende. Og selvom "Rundt & Rundt"og "Julia"ikke rigtig har noget med hverken dj's eller klubmusik at gøre, tog de standhaftige publikummer imod med åbne arme. Standhaftige var de, fordi den under de sidste par optrædener og prisuddelinger var salen nærmest halvtom. Om det var fordi, folk skulle videre til alternativ efterfest påKB18 eller noget andet vides ikke. Men havde man været der fra klokken 18-19 stykker er det måske forståeligt nok.
Sidst men ikke mindst - faktisk nok størst - tog Brandon Beal feat. Christopher rosinen i pølseenden. Prisen for årets danske dj-favorit blev nummeret "Twerk It Like Miley", inden den svenske duo Nause lukkede ballet påbedste boomblaster-vis med festivals-anthems som "Hungry Hearts"og den mere soul-inspirerede "The World I Know".
Og vinderne er...
Årets Danske Artist: (Præsenteret af TUBORG)
KONGSTED
Årets Danske DeeJay:
TOOMANYLEFTHANDS
Årets Danske Upfront-DeeJay: (Præsenteret af PIONEER)
EMIL LANGE
Årets Danske Mainstream-DeeJay:
DJ RASMUS P / Rasmus Pedersen
The Voice Clubbing-Prisen: (Præsenteret af THE VOICE)
KATO Feat. TOPGUNN / Dumt På Dig
Årets Danske Album: (Præsenteret af MX)
UKENDT KUNSTNER / Forbandede Ungdom
Årets Danske Urban-Udgivelse:
BRANDON BEAL Feat. CHRISTOPHER / Twerk It Like Miley
Danish DeeJay Battle 2015
ANDERS DINESEN
DK-Prisen:
DJAMES BRAUN / Fugle
Dancechart.dk-Prisen:
BRANDON BEAL Feat. CHRISTOPHER / Twerk It Like Miley
Årets Danske Remix:
BORNELAND / Destiny's Child: Bug A Boo (Borneland Remix)
Årets Danske DeeJay-Favorit:
BRANDON BEAL Feat. CHRISTOPHER / Twerk It Like Miley
Årets Danske Producer:
JENS OLE WOWK McCOY
Årets Internationale Klub-Hit:
ZHU / Faded
Årets Internationale DeeJay:
DIPLO / Roskilde Festival, Roskilde
Årets Danske Upfront-Udgivelse:
TOMAS BARFOD Feat. NINA K / Pulsing
Årets Danske Klub:
CULTURE BOX / København
Årets Danske Diskotek: (Præsenteret af 1883)
TRAIN NATKLUB / Aarhus
Årets Danske Event: (Præsenteret af NETS)
BAS UNDER BUEN / København
KJELD TOLSTRUP-PRISEN:
EMIL GERM
KIM SCHUMACHERS DEEJAY-PRIS (Ærespris)
DJ TYPHOON