Sådan har GAFFA anmeldt Princes albums 1999-2015

Vi mindes superstjernen ved at kigge på gamle albumanmeldelser

Tidligere i dag døde Prince, 57 år gammel, af endnu ikke offentliggjorte årsager. I den triste anledning kigger vi på, hvordan vi har anmeldt hans albums i Danmark gennem årene.

HITnRUN Phase 2, 2015 *****

Lige fra den politiske åbner Baltimore leveres der herligheder på stribe. Med både en stærk musikhistorisk bevidsthed og tråde trukket til sit eget bagkatalog (tjek eksempelvis den frække Kiss-reference i STARE). Flere af sangene har tidligere været udsendt som singler eller kunnet findes på Spotify, iTunes og Princes egen hjemmeside. Det bliver de dog på ingen måde ringere af, og enhver Prince-fan burde være tilfreds her. Læs hele Michael José Gonzalez' anmeldelse

HITnRUN Phase 1, 2015 *****

Musikaliteten strømmer simpelthen i overflod ud af samtlige porer på dette overflødighedshorn af en plade, hvor 57-årige Prince sprudler og slår gnister som i velmagtsdagene på hårdtslående og medrivende sange som Aint About To Stop, Like A Mack og Hardrocklover, hvor han viser, at få som ham er i stand til at få en guitar til at skrige så liderligt. Den instrumentale mellemstykke i This Could B Us er mindst lige så frydefuldt. Læs hele Michael José Gonzalez' anmeldelse

Prince & 3rdEyeGirl: PlectrumElectrum, 2014 ***

Er man vild med Princes rockede side og funk-rock a la Mothers Finest o.lign., vil man nok tænde mere på dette album end Princes samtidige solo-udgivelse, der er langt mere poppet og traditionel r&b, funk og soul. Af og til bliver numrene på dette album for støjende og distortede, men alt i alt er der mange udmærkede numre, og produktionerne er ikke metervare eller ligegyldige. Havde de inkluderet coveret af Something in the Water, havde albummet lige fået det hit, det mangler. Læs hele Sohail Hassans anmeldelse

Art Official Age, 2014 ****

Prince har bragt os mere end 30 studie-album gennem de sidste 40 år. Siden bruddet med de etablerede pladeselskaber og ikke mindst hele internettet har hvert album været en form for comeback, der aldrig lykkedes helt. Om det lykkes denne gang, hvor han har den helt store promotion-maskine i ryggen igen, må tiden vise. Selv om dette album ikke er det bedste fra Princes side, er musikken stadig glimrende, og han formår at holde sig relevant i modsætning til mange andre stjerner fra 80'erne. Læs hele Sohail Hassans anmeldelse

20Ten, 2010 *****

De i alt 10 nye numre inkl. den hemmelige skæring 77, Laydown er alle gennemførte sange og giver en harmonisk blanding af rockede og funky dansevenlige spor og silkeagtige bløde ballader med masser af stemning. Bevidst eller ej, men det virker, som om Prince giver sine fans præcist den lyd, de tænder mest på, og han springer problemfrit mellem sine mange forskellige afprøvede og hyldede sounds fra tidligere albums. Læs hele Sohail Hassans anmeldelse

LotusFlow3r/MPLsound 2009, *****

Vi ved alle, at Prince laver musik hver dag og sidder på en skat af numre på flere tusind. Her har han valgt det bedste til sine fans. Nogle af numrene er mange år gamle. Der er en gennemtænkt idé med at lave to distinkte album, som henvender sig til to forskellige segmenter af hans fans, og med dem samlet vil alle kunne finde noget, de kan lide. Der er svipsere og for syrede eksperimenter imellem, men alt i alt et vellykket comeback, som selvfølgelig ikke kan være komplet uden hot-rotation og eksponering. Spørgsmålet er bare, om Prince kan klare den del uden for systemet. Læs hele Sohail Hassans anmeldelse

Planet Earth, 2007 ****

I bund og grund er Planet Earth et godt album, men det mangler bare den nerve, som en Prince i musikalsk og tekstmæssig topform besidder. Læs hele Christian Gruberts anmeldelse

3121, 2006 ******

Albummet har alt det, de tidligere album har savnet, nemlig potentielle hits og faktisk flere gode bud på dem. Et glimrende album. Prince, når han er bedst. Læs hele Sohail Hassans anmeldelse

Musicology, 2004 *****

The Purple One er tilbage med en skive, som bringer dig tilbage i tiden og overbeviser dig om, at Prince (som han et eller andet sted altid har heddet) stadig kan levere varen. Hele Prince-spektret er repræsenteret. Lige fra p-funk-skørt i Illusion, Coma, Pimp & Circumstance, oldschool-funk a la James Brown og Sly Stone i Musicology til politiske kommenterende og rockede Cinnamon Girl og dejlige ballader i form af A Million Days og Call My Name m.fl. Læs hele Sohail Hassans anmeldelse

The Vault ... Old Friends 4 Sale, 1999 ***

Her er ingen hysterisk bombende funk eller svitsende.popmusik, men små ujævne ballader og mere eller mindre gode.forsøg inden for jazz og blues. Læs hele Lars Nielsens anmeldelse

Rave Un2 The Joy Fantastic, 1999 ****