YouGov har foretaget en undersøgelse, der påviser, at det ikke er de mest udadvendte mennesker, der køber flest vinyler
Det er mest ensomme, midaldrende, indadvendte personer, der køber vinylalbum, lyder det i en ny undersøgelse foretaget af YouGov. Det skriver NME.
YouGov har kigget nærmere på demografien for købere af vinylalbum i 2016. Undersøgelsen påviser, at forbrugererne aldersmæssigt er mellem 45 og 54 år, mens 18 til 24-årige betegnes som mindst tilbøjelige til at udvide musiksamlingen med vinyler. Et amerikansk studie fra sidste år hævdede ellers, at det var folk under 25 år, der var de største forbrugere.
66% af vinyl-entusiasterne afslører i undersøgelsen, at de ikke kan komme igennem dagen uden at høre musik, det er en smule højere end gennemsnittet for den generelle engelske befolkning, hvor 49% har svaret det samme.
Det er heller ikke indenfor denne demografi, at vi finder flittige brugere af Piratebay, da 59% giver klart udtryk for, at det er forkert at downloade musik illegalt.
Ifølge undersøgelsen foretrækker 56% at holde deres følelser for sig selv, hvoraf 69% af disse siger, at foretrækker deres eget selskab. Størstedelen af vinylentusiaster foretrækker dog at se deres favoritkunstnere live og er samtidig mere tilbøjelige til at bruge deres penge på at støtte dem.
Dermed vipper Bowie Adeles "25" af pinden på førstepladsen, som dog også var det bedst sælgende vinylalbum i 2015, hvor det solgte 116.000 eksemplarer. Indtil videre har Adeles hitalbum solgt 36.000 eksemplarer i år.