The Courettes, Electric Elephant og Thee Attacks er nogle af hans darlings.
Igen i år lagde David Fricke, den amerikanske journalist fra musikmagasinet Rolling Stone, vejen forbi den aarhusianske Spot Festival.
Siden 2002 har Fricke været på Spot Festival flere gange. Han beskriver festivalen som lille, men stadig mangfoldig, ”På en time var der 10 optrædener ud af de omkring 200, der var flest danske kunstnere booket til at spille på festivalens 22. år,” skriver han i sin artikel i Rolling Stone. ”Festivalen, der er præsenteret af ROSA (Dansk Rock Samråd) er lille og ville snildt kunne passe ind i et lille hjørne en enkelt aften under SXSW (South By Southwest, Austin, Texas-festival, der giver et skub til upcoming bands, red.)”.
Fricke skriver også, at han siden sin første gang på Spot, altid er kommet hjem med en masse oplevelser, noter og nye yndlingsbands. ”Jeg deltog første gang på Spot Festival i 2002 og har været tilbage flere gange. Jeg går altid derfra med spændende og fantastiske albums, noter der er skrevet med stor entusiasme og ét eller tre nye yndlingsbands, der over tiden inkluderer The Ravonettes, Under Byen, The Blue Van og Thee Attacks.”
Hans oplevelse i år var ikke anderledes, og han har udpeget en række bands, der særligt fangede hans opmærksomhed.
The Courettes
”Duoen får en klaret en masse med absolut minimum midler – trommer og guitar og en sikkerhed, der ikke er til at rokke med. Flavia er en ildkugle af en vokal, med en Janis Joplin-kant på hendes X-Ray Spex udtryk; Martin hamrer løs på sit trommesæt med en koncentration som en grovsmed. Tilsammen satte de gang i festen på dette års Spot Festival, med deres staccato-konsistens og badeværelses-klang i sange som ”The Boy I Love” og ”I Wanna Be Your Yoko Ono”,” skriver han i sin anmeldelse om The Courettes.
Liima
”Spots største sal lagde scene til Efterklangs nye band Liima. Vokalisten Casper Clausen, elektrospecialisten Mads Brauer, bassisten Rasmus Stolberg og den finske percussionist Tatu Rönkkö har trukket sig fra de overdådige detaljer og skygger fra Efterklangs sidste album ”Piramida” og har bevæget sig over direkte og danseagtig spænding, der fremkalder, på en fremadskridende måde, Depeche Mode og David Bowies midt-70’ere i Berlin,” skriver han i sin anmeldelse af Liima.
Baby In Vain
”Da jeg for tre år siden så trioen med de danske piger på Island Airwaves, var det tre teenagepiger, der lavede halvfemser-Seattle-i-flammer ballade, på et behageligt trangt sted, i 12 Tonar- pladeforretningen. At spillestedet på Spot ikke var meget større end det for tre år siden var et problem, da der var dobbelt så mange mennesker, der ventede i regnen på at få muligheden for at komme ind og se koncerten. På Spot var sangerne og guitaristerne Lola Hammerich og Andrea Thuesen samt trommeslageren Benedicte Pierleoni lige så rå som første gang jeg så dem, men var blevet mere modne. Der må simpelthen snart være et fuldt album,” skriver han i sin anmeldelse af Baby In Vain.
The Entrepreneurs
”Trioen var en kæmpe overraskelse. Bandet kom på lige efter Liima og fangede mig allerede ved ”hello”. Sanger- og guitarist Mathias Bertelsen, guitarist Anders Hvass og trommeslageren Jonas Wetterslev beskriver deres genre på Facebook som ”larmende og romantisk”. Det hørte jeg med det samme. Jeg hørte også, specielt efter at have erhvervet mig deres fem-numre ep: en hard-glam ladning af desperat sunget, melodisk pop, med en vokal, der sender tankerne mod engelsk New Wave-skolen af dysterhed – The Buzzcocks, New Orders, The Cure – og en bølge af det tidlige Nirvana,” skriver han i sin anmeldelse af The Entrepreneurs.
Electric Elephants
”Anbefalet af organisten Søren Christensen fra The Blue Van var dette københavnske hard-rockband, der var en kvartet på 2013 ep’en:”Thank You Brother Star”, nu blevet til en trio. På den lille kælderbar HQ var Electric Elephants som ren dynamit – en metallisk trio, der blomstrede med space-rock. I en sang brød bandet pludseligt ud af deres midt-tempo-storm og ind i half-time riff, hvor de brød ud i koret af Beatles’ ”I Want You (She’s So Heavy)”. Jeg håber at kunne vende tilbage til det samme engagement til Spot 2017,” skriver han i sin anmeldelse af Electric Elephants.
PowerSolo
”Dette år fik jeg mere af Aarhus’ egne PowerSolo. Et par bønnestage-brødre, jeg også har set i New York og Texas. De har seks albums og et hav af singler i ryggen siden 2001, smedet i halvtredserstilens rockabilly-lyd. Denne gang fik jeg havde jeg også fornøjelsen af at opleve hjembyens velkomst,” skriver Fricke i sin anmeldelse af PowerSolo.