GAFFA.dk - alt om musik
Man skulle tro, at man i digitaliseringens ånd ville overveje, hvornår man taber kampen om monopol. Sociale medier, hoteltjenester og mobiltjenester er efterhånden så godt som definerede af de respektivt største tjenester i de enkelte segmenter – tænk bare Uber, Airbnb og Facebook.
Men, men, men, man kan altid drømme om at tage føringen i dette ræs, og det er formentllig også, hvad YouTube tænker. Nu lancerer de nemlig tjenesten YouTube Music, der skal kunne stå i konkurrence med Spotify, Tidal og Apple Music. Den 22. maj lander tjenesten i Nord- og Sydamerika, skriver Music Business Worldwide, men om og i givet fald hvornår den når til det danske land, vides endnu ikke.
Spørgsmålet, der bliver stående er, om tjenesten vil tilføje noget nyt til industrien. Umiddelbart ser den, med en pris på 9,99 $ om måneden (hvilket svarer til ca. 60 kr.), ud til at ligge på niveau med konkurrenterne – og der findes også en gratis, reklamefinansieret model i stil med Spotifys. Og Spotifys nylige stormløb med blokering af R. Kellys og XXXTentacions sange på deres playlister grundet "manglende afspejling af virksomhedens værdigrundlag" har affødt en meget delt forbrugerskare mht., om det var det rigtige at gøre. Netop denne malstrøm af pudsige forbehold skal YouTube ud at navigere i. Noget kunne dog tyde på, at det går i den rigtige retning for YouTube, eftersom Spotifys aktier dalede med to procent i forbindelse med lanceringen.
Ligeledes kommer lanceringen kort efter afsløringerne af Beyoncés og Kanye Wests angiveligt ukorrekte afspilningstal på Tidal, der har vakt harme i musiklandskabet. I en periode, hvor streamingtjenesterne er udsat for massiv kritik, kan det således både falde ud som en positiv mulighed med Youtube Music som et frisk pust og negativt som en druknende tjeneste i et hav af streaming.
Tjenesten kommer med tiden til at erstatte Google Play, da det er Google, der ejer YouTube.
LÆS OGSÅ: Jay Z's streamingtjeneste politianmeldt