Nyhed

Progressive pionerer: King Crimson endelig tilgængelig på Spotify

GAFFA – alt om musik

En bastion er faldet

En af de sidste bastioner mod de omsiggribende streamingtjenester er faldet: King Crimsons fulde bagkatalog er nu omsider tilgængeligt på Apple Music og – fra og med i går – tillige på Spotify.

Gruppens guitarist og primus motor Robert Fripp har længe via sit eget pladeselskab Digital Global Mobile (DGM) kæmpet for bedre forhold for musikere i pladeindustrien, så det er måske ikke overraskende, at Crimson var det sidste band fra rockens gyldne æra, der overgav sig til streaming.


Den gode nyhed kommer samtidig med, at gruppen fejrer sit 50-års jubilæum med en koncertturne og genudgivelser af bagkataloget med hidtil uudgivne mixes og materiale. Den aktuelle turne når ikke forbi Danmark i denne omgang, men sidst de var her, i Falkoner Salen 2016, måtte GAFFAs anmelder Torben Holleufer finde alle seks stjerner frem til, hvad han kaldte en ”episk og historisk aften”.

Inden for den progressive rock regerer King Crimson, den blodrøde monark, uindskrænket. Således opfandt de mere eller mindre genren som sådan med deres skelsættende, majestætiske debutalbum In the Court of the Crimson King (1969), der stadig står som det ultimative Crimson-album og det tætteste, de kom på et hit. The Whos Pete Towshend kaldte det dengang ”et uhyggeligt mesterværk”. Nye lyttere kan passende begynde her.

Men resten af bagkataloget er også værd at gå på opdagelse i. Fripp har hele vejen igennem været en rastløst innovativ leder, der har formået at genopfinde og relancere gruppen i forskellige genrer og konstellationer uden dog nogensinde at miste det der distinkte Crimson’ske særpræg. Deres indflydelse på andre progrockgrupper som Yes og Genesis er for længst etableret, men den rækker også ud over den progressive rocks cirkler til for eksempel metal, industrial og noise/ambient.


Med deres blanding af skærende guitarer over skæve taktarter og mere blide, pastorale passager har King Crimson altid og ikke med urette haft ry for at være svært tilgængelige, men nu er der i hvert fald ikke længere nogen undskyldning for ikke at forsøge. Fra førnævnte debut og til og med det seneste studioalbum The Power to Believe (2003) er der nu et righoldigt arkiv af progressiv pionerrock at boltre sig i for den nysgerrige lytter.

 

ANNONCE