Nyhed

Pladeselskab stopper brugen af genrebetegnelsen "urban" – "det hører fortiden til"

GAFFA.dk – alt om musik

"Vi opfordrer resten af musikindustrien til at følge trop"

Det amerikanske pladeselskab Republic Records har oplyst, at det fremover vil undlade at bruge genrebetegnelsen "urban". Selskabet finder, at betegelsen tilhører "forældede strukturer fra fortiden".

"Fra og med nu vil Republic Records fjerne ordet "urban" fra vores ordforråd af floskler til at beskrive afdelinger, titler på ansatte og musikgenrer," skriver pladeselskabet på sine sociale medier og fortsætter:


"Vi opfordrer resten af musikindustrien til at følge trop, da det er nødvendigt at få fremtiden til at se ud, som vi vil have den til, og ikke holde fast i forældede strukturer fra fortiden," slutter Republic Records sit opslag med og bruger hashtagget #WeUseOurVoices.

Artiklen fortsætter under tweetet

Hashtagget #WeUseOurVoices har florereret på sociale medier – side om side med blandt andet #BlackLivesMatter – i forbindelse med den globale modstand mod racisme, der er opstået i kølvandet på en hvid amerikansk politibetjents drab på den ubevæbnede sorte mand George Floyd i Minneapolis, Minnesota den 25. maj. Et drab, som også store dele af musikverdenen har protesteret over. 

LÆS OGSÅ: BLACK LIVES MATTER: Hele musikindustrien er sat på pause


Stammer fra 70'erne

Betegnelsen "urban" blev introduceret i midten af 1970'erne af den (sorte) amerikanske radiovært Frankie Crocker til at beskrive musikgenrer som rhythm'n'blues, soul, disko, latinpop, reggae – genrer med en overvægt af sorte udøvere og en musikhistorisk forbindelse til "sorte" musikgenrer som blues, gospel, jazz med mere. Da hiphoppen kom frem i slutningen af 70'erne og begyndelsen af 80'erne blev genren også kategoriseret som en del af urban-genren grundet de fælles musikhistoriske og kulturelle referencer.

"Urban" blev hurtigt et veletableret format i USA takket være landets tradition for radiostationer med meget skarpe genreprofiler, og genrebetegnelsen bredte sig siden ud til resten af verden, ikke mindst i 90'erne, hvor urban-musikken lå højt på hitlister verden over – som den gør det i dag. Man kan se pladebutikker med urban-afdelinger, og en lang række musikpriser bruger ligeledes betegnelsen "urban", eksempelvis Grammy. GAFFA-Prisen har tidligere brugt udtrykket, men ikke i de senere år, hvor vi har haft en hiphop- og en pop-kategori.


Det fremgår ikke, hvilke genremærkater Republic Records nu vil anvende på de kunstnere, som det tidligere har kategoriseret som "urban".

Republic Records er ejet af multinationale Universal Music og udgiver kunstnere som Ariana Grande, Black Sabbath, Florence + the Machine, Hailee Steinfeld, James Blake, James Bay, John Mellencamp, Julia Michaels, Kid Cudi, Liam Payne, Of Monsters and Men, Post Malone, Seth MacFarlane, Stevie Wonder (billedet), Taylor Swift og mange flere.

Derudover distriburer selskabet plader for blandt andre pladeselskabet Cash Money, der udgiver nogle af de helt store navne inden for det, Republic Records tidligere har kaldt urban, eksempelvis Drake (billedet), Nicki Minaj og Lil Wayne.


LÆS OGSÅ: Musikere starter initiativer som følge af drabet på George Floyd

Ikke de første

Republic Records er ikke de første, der har taget afstand fra urban-betegnelsen. Som NME påpeger, gjorde det Los Angeles-baserede managementselskab Milk & Honey det samme i sidste uge. Milk & Honey har arbejdet med blandt andre førnævnte Drake samt Khalid og Rick Ross og skrev nedenstående på Twitter:


ANNONCE