Nyhed

Koda ser små tegn på mere lighed i musikbranchen

Musikbranchen arbejder på at skabe mere lighed i kønsbranchen, og en ny opgørelse fra Koda tyder på, at det virker lige så langsomt. Koda peger dog på at det er nødvendigt at der er fokus på at fastholde nye kvindelige medlemmer

Kodas kønsstatistik er lige landet, det er den tredje af slagsen, og den viser en stigning i antallet af nye kvindelige medlemmer. Faktisk er andelen kvinder blandt Kodas nye medlemmer, herunder sangskrivere og komponister, steget med seks procentpoint til 28 siden 2019. I samme periode er deres andel af udbetalingsbeløbet steget med fem procentpoint til 20 procent.

Ifølge den nye kønsstatistik er stigningen i udbetalingsbeløbet især drevet af en stor fremgang på radioområdet, med mere end en fordobling fra 16 procent i 2019 til 34 procent i 2021.

På streamingområdet går det omvendt ikke så godt. Her er andelen steget fra syv til ti procent siden 2019.

I en pressemeddelelse fortæller Kodas forperson, Anna Lidell, at radioområdet viser, hvad en målrettet indsats kan gøre. Samtidig påpeger Anna Lidell, at kønsbalancen stadig er skæv. For blandt det totale antal af komponister og sangskrivere, der er medlem af Koda, har den samlede balance nærmest ikke rykket sig på tre år.

For eksempel har det største udbetalingsområde hos Koda, streaming, en udbetalingsmæssig skævvridning. Her går 91 procent af alle udbetalinger til mænd, og på det tredjestørste område, tv, er det 95 procent af udbetalingerne der går til mænd.

” Den manglende fremgang i kønsbalancen blandt vores samlede gruppe af medlemmer viser, at træerne ikke vokser ind i himlen. Det kræver en lang og vedholdende indsats fra hele branchen, hvis vi for alvor skal gøre op med den ubalance, der nærmest lader til at være mejslet ind i granit,” skriver Anna Lidell i pressemeddelelsen.

Udvalgte nøgletal fra rapporten

  • 20 procent af Kodas medlemmer er kvinder.
  • 10 procent af det samlede udbetalingsbeløb i 2021 gik til kvinder.
  • 110 mænd og 7 kvinder er placeret i gruppen af højest indtjenende medlemmer.
  • 3 kvinder i alt på 5 forskellige top 10-lister.
  • 28 procent af Koda nye medlemmer er kvinder (I 2019 udgjorde kvinderne 22 procent).
  • 20 procent af det samlede udbetalingsbeløb blandt de nye medlemmer gik i 2021 til kvinder (I 2019 gik 15 procent til kvinderne).
  • 8 procent af alle musiknumre skabt i 2021 havde både mænd og kvinder bag som rettighedshavere. Disse musiknumre fik 14 procent af udbetalingerne til musiknumre skabt 2021.
  • 84 procent af alle musiknumre skabt i 2021 havde kun mænd bag som rettighedshavere. Disse musiknumre fik 80 procent af udbetalingerne til musiknumre skabt 2021
  • 8 procent af alle musiknumre skabt i 2021 havde kun kvinder bag som rettighedshavere. Disse musiknumre fik 6 procent af udbetalingerne til musiknumre skabt 2021

LÆS OGSÅ: Så kommer der surround sound til YouTube TV

ANNONCE