REMA 1000: Målrettet reduktion af plast og madspild

Få indsigt i discountkædens målrettede og effektive arbejde i forhold til at reducere madspild og brug af plast, og om hvordan du selv kan være med til at gøre en forskel.

REMA 1000 arbejder ud fra devisen om at handle først og fortælle bagefter. Få indsigt i discountkædens målrettede og effektive arbejde i forhold til at reducere madspild og brug af plast, og om hvordan du selv kan være med til at gøre en forskel.

 

I nu over 15 år har REMA 1000 formuleret og gradvis implementeret en bæredygtig strategi på en række områder, der involverer alle led i såvel salgs- som produktionskæden. Det gælder krav og forventninger til leverandører, butikkernes egen drift og indretning, den løbende dialog med kunderne og samarbejdet med myndigheder og relevante eksterne organisationer.

Inden for områderne reduktion af plast og madspild, gælder det ikke mindst organisationerne Plastic Change og Stop Spild Af Mad. Indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen har været med siden 2007, og han er i høj grad strategen og iværksætteren bag REMA 1000s omfattende strategi på området. Anders gør status anno 2023 i en tid, hvor reduktionen af plast er mærkbar, og hvor REMA 1000 kan fejre et indtil videre 15 år langt samarbejde med Stop Spild Af Mad.

Dialog med forbrugerne

Udfordringer er der nok af, men der er også fremskridt at spore, fortæller Anders René Jensen: 

"Der er hele tiden mange nye opgaver, og det gælder bare om at få arbejdstøjet på. Vores arbejde er grundlæggende værdibaseret, og vi forsøger at tage ejerskab over situationen i stedet for bare at følge med strømmen. Jeg vurderer, at oddsene med årene er blevet bedre. Folk vil i stadig større grad bidrage til - og deltage i den grønne omstilling."

Anders René Jensen vægter løbende, at dialogen med kunderne er helt afgørende. En indikation på, at båndene mellem dagligvarebutikker og forbrugere er blevet tættere, oplevede han for nylig på Gram Slot i Sønderjylland. I anledning af 10 års samarbejde mellem den økologiske leverandør og REMA 1000 blev der afholdt Høstmarked.

"Med fokus på emnet fra jord til bord var en række frugtavlere, opdrættere af frilandsgrise m.m. til stede og fortalte om deres virke og arbejde. Mere end 3000 kunder kom forbi den dag, og det viser, synes jeg, at dialogen med forbrugerne går rigtig godt. Forbrugerne skal kunne se meningen med de tiltag, vi iværksætter. Det er meget vigtigt, at vi har en løbende og transparent dialog i øjenhøjde med kunder og forbrugere. Og udgangspunktet er godt, da ingen ønsker at smadre naturen. Vi prøver at tænke en sammenhæng ind, så det bliver let for den enkelte at bidrage og deltage, så det virker og kan mærkes."

Reduktion af plast

Anvendelse af plast er uomgængelig i forhold til opbevaring og behandling af en række fødevarer. Anders René Jensen fremhæver, at plast fortsat er den bedste måde at pakke og opbevare fødevarer på, - ikke mindst i forhold til at maksimere holdbarheden og dermed reducere madspild. Men måden at gøre det på er helt afgørende, fortæller Anders René Jensen 

"Vi har fx ændret plast på tre forskellige former for rugbrød, hvilket medfører reduktion på 20 tons plast årligt i sig selv. Vi bruger også en tyndere form for plast i vores kildevand, hvilket reducerer med 23 tons plast årligt. På pålægspakker har vi reduceret plast og arbejder med mindre størrelser. Det gør, at varerne er friskere og at man sjældnere smider rester ud efter endt brug. Her er indpakning og brugen af emballage vigtig i forhold til at gøre det let for kunderne at reducere deres affald. Vi har fokus på at reducere brugen af plast på en lang række områder, herunder en række rengøringsprodukter. Og så er vi meget glade for samarbejdet med NGO’en Plastic Change. De gør et stort arbejde i forhold til at gøre opmærksom på problematikkerne og anvise de mulige veje frem."

Ifølge Anders René Jensen er det vigtigt at arbejde og planlægge ud fra en helhedsforståelse:

"Vi fokuserer på en cirkulær økonomi fra produktion til genanvendelse med minimum brug af emballage. Her kommer myndigheder og lovgivning også ind i billedet. Alle kommuner i Danmark har som udgangspunkt en ensartet affaldssortering, men i praksis er der mange undtagelser. For at styrke genanvendelse er det vigtigt ikke at blande plastarter i affaldssortering, og her er der plads til forbedring."

Madspild

Indpakning og emballage har direkte forbindelse til reduktion af madspild, og her har REMA 1000 stor erfaring, ligesom de har høstet flotte resultater gennem årene. Også her er dialogen med publikum og gode samarbejdspartnere vigtig for en positiv udvikling, fortæller Anders René Jensen: 

"Vi skal gøre det let for forbrugerne uden at gå på kompromis med kvalitet og pris. Vi har for længst droppet mængderabat, som primært stimulerer til overforbrug og smid- væk- kulturen. Fra dele af branchen blev det kaldt købmandsmæssigt uansvarligt og måden at grave sin egen grav på. Men siden da er madspild blevet et globalt tema, som alle kan forholde sig til. Vi har nu over 15 års samarbejde og løbende sparring

med Selina Juul og Stop Spild Af Mad, og sammen har vi nu stor erfaring i forhold til, hvad som virker og giver effekt. Da hun kom til Danmark, var hun forfærdet over, hvor meget mad vi smider væk. Statistikken viste, at 63 kg god mad bliver smidt ud per indbygger om året i Danmark. Selina Juul blev en stemme i medierne, og jeg synes, at hendes synspunkter var spændende. Derfor kontaktede jeg hende, og siden da har vi arbejdet sammen.

Det betyder blandt andet, at REMA 1000s butikker i stigende grad arbejder sammen med væresteder og hjemløse organisationer om frasorterede varer og sund kost til samfundets udsatte. Langvarigt fokus på reduktion af madspild betyder også, at skæve agurker og lignende varer bliver udbudt og solgt frem for kasseret."

Vi skal gøre det let for forbrugerne uden at gå på kompromis med kvalitet og pris. Anders René Jensen

REMA 1000 har gået forrest, men kan ikke stå alene, fremhæver Anders René Jensen:

"Vi samarbejder godt i detailkæden om disse emner. Vi har høj volumen i branchen, og kan derfor virkelig gøre en forskel. Vi har en fælles tænketank og en løbende idéudvikling på tværs af kæderne. Reduktion af plast og madspild er noget, vi samarbejder - og ikke konkurrerer - om. Stor cadeau til vores kollegaer i branchen for det."

 

 

ANNONCE