Xzibit: VoxHall, Aarhus

Xzibit, VoxHall, Aarhus

Xzibit: VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Henrik Jensen | GAFFA

Det er modigt at vælge at lægge et så stort navn som Xzibit på en traditionel tirsdag i Aarhus. Okay, der er efterårsferie, men man kunne ved et hurtigt (og dømmende) blik spotte, at flertallet til aftenens koncert muligvis ikke var folk med ferie. Det var fans!

Og fyldt var der. Og forventningerne var store. Man fornemmede klart inden koncertens start en vis ydmyghed hos det aarhusianske publikum. Tænk sig, at én af de store rappere fra start-00'erne ville besøge lille Aarhus. Det kunne kun blive godt! Opvarmningen blev serveret af den, i dansk øjemed, ukendte Realz Sinatra. Det kunne bedst sammenlignes med udtrykket "Netflix & Chill", hvis altså Xzibit var Chill, og Realz Sinatra var Netflix. Det var tydeligt at mærke hos publikum, at Realz Sinatra blot var et kapitel, der skulle overstås. Han bragte intet nyt under solen, ud over måske at hype publikum til at glæde sig endnu mere til Xzibit.

Omsider kom ham, vi alle ventede på – Xzibit. Allerede fra begyndelsen af koncerten var der dømt valuta for pengene. Så snart Xzibit entrerede scenen, var hans ansigt lyst op i et smil, der kun kunne vidne om glæde omkring sit arbejde. Og netop denne glæde gør Xzibit til mere end en rapper. Han er entertainer! I en regn af dansende telefon displays gav Xzibit alt, hvad remmer og tøj kunne holde, da han først var på scenen. Det var sindssygt imponerende at mærke den energi, Mr. X sprøjtede ud til publikum. Og stor ros skal lyde til hans makker/backup-rapper, Bishop Lamont. Han var muligvis lige så dygtig til at holde publikum i skak som manden, der stod på plakaten, og DJ Invisible, der var tredje og sidste mand på scenen, gjorde sit arbejde.

Alle de store numre blev spillet. Og dem har Xzibit alligevel en del af. Han nåede langt ud over scenekanten og fik til og med smidt en del humor ind ("Hvem var Mr. Shirt?"). Men valget af rækkefølgen kan man umiddelbart studse lidt over. De store numre som "X", "Alkaholic" og "Paparazzi" blev lagt ned i henholdsvis starten og midten af showet. De fik da også publikum til at droppe deres Snapchat-sessions for en stund, men det var tydeligt at mærke, at de sidste tre afsluttende numre, som var forholdsvis ukendte for det gængse publikum, gav en stemning af, at noget mere måtte komme. Men det kom aldrig.

Et underligt pay-off og et decideret kedeligt opvarmningsnavn er det mest negative, man kan sætte på Xzibit-koncerten. Stor ros skal dog lyde til den nu 41 årige Xzibit, aka. Alvin Nathaniel Joiner. Han elsker åbenlyst stadig at optræde. Og han gør det med sjæl. Også selv om han optræder i lille Aarhus på en efterårstirsdag.

Xzibit spiller også på Posten i Odense 14. oktober og Viften i Rødovre 15. oktober. Find billetter via GAFFA Live.