Gavin DeGraw : Musikkens Hus, Aalborg

Gavin DeGraw , Musikkens Hus, Aalborg

Gavin DeGraw : Musikkens Hus, Aalborg

Anmeldt af Josephine Andersen | GAFFA

Se en billedserie fra Gavin DeGraws koncert i Vega 3. november her

Det er 12 år siden, at amerikaneren udgav sit debutalbum Chariot. Siden da er der føjet yderligere en lille håndfuld studiealbums til samlingen, og denne aften blev der spillet en god blanding af både nye og gamle klassikere fra DeGraws repertoire.

Gavin DeGraw har netop skudt en mindre Europatour i gang med den meget dækkende titel: An Acoustic Evening with Gavin DeGraw. Touren består af otte akustiske koncerter, hvor singer-songwriteren sammen med trommeslager Michael Baker og guitarist Billy Norris dykker ned i bagkataloget og spiller en perlerække af hits.

Klokken 20.30 stemplede sangeren ind. Iført sort jakkesæt, bordeux slips og den karakteristiske hat placerede DeGraw sig ved scenens midtpunktet, flyglet, og spillede en ganske fin version af hittet Soldier. Herefter fulgte resten af besætningen, der tog plads på hver deres podie ved siden af flyglet. I Danmark er Gavin DeGraw primært kendt for sine to første albums, og det var også tydeligt at mærke, at stemningen i salen steg, da sangen Follow Through, der er at finde på debutpladen, blev sat i gang.

En tur med i øvelokalet

Hele sommeren har Gavin DeGraw rejst Nordamerika tyndt med countrysangerinden Shania Twain, og det var tydeligt at mærke under aftenens koncert. Flere af sangene havde fået et twist i form af countryinspireret guitarspil, blandt andet Candy, der fik en helt anden og uventet lyd end studieudgaven.

Bag de tre musikere på scenen var bagvæggen pyntet med rødt, draperet stof, og rundt på podierne og på flygelset stod et utal af kunstige bloklys, der skulle være med til at skabe den helt rigtige intime stemning. Den stemning var lysmanden dog ikke enig i, og de tre mænd på scenen var konstant badet i et inferno af multifarvede projektører, der lyste samtlige kroge af koncertsalen op.

Det skarpe spotlight lod dog ikke til at genere sangeren, der derimod så ud til at føle sig meget hjemmevant på scenen i Aalborg. Ideen med denne akustiske tour er at give publikum en anden oplevelse af de kendte klassikere, og det meste af tiden føltes det også som om, at man som publikum sad i hjørnet af øvelokalet og overværede en jam-session. Alle sangene fik lige en ekstra tak opad, og aftenens publikum var meget disciplinerede og ventede med de store bifald til allersidste tone.

Der er ingen tvivl om, at amerikaneren besidder et musikalsk talent ud over det sædvanlige, og at han har et par pianohænder, som de fleste må misunde. Derudover havde han taget to særdeles veloplagte musikkere med, og de fik også begge mulighed for at vise, hvad de kunne med henholdsvis tromme- og guitarsoloer.

En sand entertainer

Gavin DeGraw har ry for at komme helt ud over scenekanten til sine fans, og denne aften var ingen undtagelse. Under Run Every Time tog sangeren en tur igennem salen, hvor han både uddelte kindkys og high fives til et hujende publikum. Tilbage på scenen færdiggjorte DeGraw sangen a cappella uden mikrofon, mens salen holdt vejret og efterfølgende brød ud i stående applaus.

Ingen Gavin DeGraw-koncert uden I Don't Want To Be, og begejstringen var da heller ikke til at tage fejl af, da tonen blev slået an til sangerens måske største hit. Selvom det ikke var en aften, der indbød til fællessang, blev der skrålet godt igennem i den fyldte sal. Herefter fulgte endnu et nummer fra Chariot-pladen, hvor Gavin DeGraw forsøgte at få de fremmødte til at ramme de høje toner i More Than Anyone. En nærmest umulig opgave, der da også fik både sanger og publikum til at grine ad forsøget.

Efter knap 2 timers og 20 numre sluttede koncerten af med stående klapsalver til Gavin DeGraw og hans to kompagnoner. Der er ingen tvivl om, at DeGraw har et meget trofast publikum i Danmark, og han proklamerede da også prompte, at han vil komme tilbage, så snart muligheden byder sig.