Nostalgien ér en sød satan

Dizzy Mizz Lizzy, Rødovre Rådhusplæne

Nostalgien ér en sød satan

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Med det nye album ”Forward In Reverse” er halvfemsernes darlings tilbage i storform. Det er 20 år siden, Dizzy Mizz Lizzy sidst udgav nyt. Fansene er gået fra Doctor Martens, ternet flannel og dåsebajere til fleksjobordning, flekslån og en god flaske Chablis. Fredag aften var en aften i ungdommens tegn, da voksne mænd og kvinder fandt tilbage til deres rødder og bundede fadøl, skrålede med og glemte alt om villa, Volvo og vovse for en stund.

Efter en dag i selskab med Love Shop, Baal og Duné entrerer Tim, Søren og Martin scenen på plænen ved Rødovre Rådhus 22.20. Solen er for længst gået ned, og de langærmede fleecetrøjer har erstattet de medbragte picnictæpper, mens publikum bliver præsenteret for en passende blanding af gamle og nye sange.

Lidt nyt

Første skæring er titelsangen fra det nye album. Med to storskærme, et flot bagtæppe, der også agerer storskærm i fire ”frames”, og fyrværkeri som startskud er der lagt an til et spektakulært show. Især under en imponerende guitarsolo bliver det gjort helt klart, at lyden er helt i top. En kærkommen opdagelse, efter Duné hvinede igennem Rødovreplænen, så det næsten ikke var til at holde ud.

”Terrified In Paradise” og ”Brainless” følger trop og viser, at det nye album samler op, hvor den selvbetitlede debut og den efterfølgende ”Rotator” slap. ”Brainless” er et af aftenens højdepunkter med en tung, ond lyd blandet med en lettilgængelig komposition og tekst – en af de der sange, man kan skråle med på, anden gang man hører den. ”Brainless” er flankeret af flammehav på bagtæppet, hvilket fører os lige lukt tilbage i halvfemserne. Og det ér jo det, vi er kommet for.

Lidt gammelt

Først nu får vi et: ”Godaften, Vestegn!” fra Tim C. Og så går festen for alvor i gang, da ”Barbedwired Baby’s Dream” brager mod publikum i en lidt opdateret version, med bas/guitarsoloer og en vild vokalpræstation fra Tim (hørte I den der crazy tone, han ramte lidt før slut?!). Også ”Glory” får en 2016-opdatering med en udvidet guitarsolo, hvor Tim brillerer som altid. ”11:07 Pm” og ”Love Is a Loser’s Game” får kæresteparrene på plænen til at rykke lidt tættere sammen, og igen viser vor kære forsanger, at hans vokal stadig er i topform her, 20 år senere.

Perfekt ligevægt

Det er en gennemtænkt sætliste, vi bliver præsenteret for på plænen i Rødovre fredag aften. Vi får nostalgien tæmmet med de største hits fra halvfemserne, og får præsenteret de nye sange ind i mellem, så man aldrig når at gå død i dem. Og når jeg siger ”man” er det efter et hurtigt tjek rundt omkring mig, hvor selv de fuldeste, mest bøvede dudes, der kun venter på ”Silverflame” (eller ”noget med Slayer”… den joke bliver åbenbart aldrig gammel), også er helt med og hopper og danser under de nye numre.

Nyt i gamle klæder

Det nye album samler op, hvor Dizzy Mizz Lizzy slap tilbage i 90’erne. Og hvor er det bare helt i orden. De tre drenge – nu mænd – synes at have en stringent plan (og tør man sætte et ”forretnings” foran?) med deres gendannelse. Lyden er præcis, som vi kender den, teksterne fortsætter i samme univers, kompositionerne er som snydt ud af næsen på de tre teenagedrenge. Det er lettilgængeligt, og det virker, fordi der ikke er skortet på håndværket.

Efter den smukke, næsten otte minutter lange ”Say It To Me Anyway” baldrer ”Waterline” gennem vores øregange. En personlig favorit, der bestemt ikke skuffer denne aften. En ikke før hørt intro og en lidt hårdere version går lige i mellemgulvet, og da de tre ekstranumre bliver høvlet af er det et styk glad, gennemnostalgisk anmelder, der kan cykle hjem fra Rødovre med tanker om eftermiddage hjemme på Milles teenageværelse, med Dizzy på væggene, på T-shirten og på pladespilleren.

Alt i alt var det en fornøjelse at tilbringe en aften tilbage i 1996 med de tre gutter. Og gu’ er det lidt prollet, men Tim C. er altså bare så skide dygtig, så who cares. Mellem et af numrene udbrød han: ”Nostalgi er en sød satan!”. Og ja, det er den.

1. ”Forward in Reverse”
  2. ”Terrified in Paradise”
  3. ”Brainless”