PJ Harvey bjergtog Primavera Sound med stærk koncert

PJ Harvey, Primavera Sound, Barcelona

Anmeldt af Kristoffer Veirum | GAFFA

Kunstneren bag Let England Shake og den nyligt udgivne The Hope Six Demolition Project stod på hovedscenen under Primavera Sound lørdag aften. Med en tætpakket festivalsommer foran sig - inklusive Roskilde Festival i Danmark og Øyafestival i Oslo - begyndte PJ Harvey turnéen for alvor foran et fanatisk publikum til stor jubel.

Camoufleret blandt sine medmusikere sneg hun sig på scenen med en saxofon i hånden, før hun marcherede frem og fremførte Chain Of Keys. Selv sangene fra det nye album blev vel modtaget af publikum. De nye sange er så massive og passer perfekt med det særegne kor fra det mandlige ensemble på en festivalscene. Også de bedste sange fra Let England Shake blev spillet på række. Man bliver helt opslugt i, hvor guddommelig hun og hendes band, med blandt andre Mick Harvey og John Parish i forreste række, er. Takket være hendes varierede katalog klarede hun nemt at holde vores opmærksomhed under hele koncerten.

Det muligvis bedste ved Harveys optræden ligger i hendes visuelle udtryk. På Heineken-scenen (hvor Heineken-logoer for øvrigt er malet over i anledning af denne koncert, højest sandsynligt efter kunstnerens eget ønske, red.) er der placeret to store skærme på hver side, mest for at dem som står bagerst skal kunne se, hvad der sker på scenen, men hun bruger det til sin ultimative fordel. Billederne er i sort/hvid og er et fint akkompagnement til kunstnerens krigeriske sange. Udsnittene er tydeligvis nøje planlagt og viser konstant Harvey fra majestætiske vinkler. Specielt under When Under Ether ser vi kun hendes ansigt "druknet" i en undereksponeret sort/hvid-kontrast.

Festivalen kunne ikke afsluttes på en bedre måde. Hendes mægtige lydbillede, støttet af et stærkt visuelt udtryk og tilstedeværelse bjergtog Primavera Sound, fan eller ej.