Vi skal huske, hvor vi kommer fra

Bersærk, Roskilde Festival, Rising

Vi skal huske, hvor vi kommer fra

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Når man hører ordet sludge, flyder tankerne hos kenderen uden tvivl hurtigt afsted mod New Orleans og North Carolina, hvor bands som Down, Crowbar, Corrosion of Conformity og Eyehategod har været blandt forløberne. Der er noget tungt, sumpet og brændende over den massive lyd, der op igennem 90’erne har sat et solidt præg på metalscenen. Og det præg er nu kommet til Danmark, men der er et lille twist. For hos Bersærk dyrkes de nordiske rødder i lige så høj grad, som lyden af de amerikanske sydstater sætter sit musikalske aftryk. Den tunge stoner møder den sydstatsprægede sludge, og oven i alt dette befinder den danske vokal sig, og den eksekveres med respekt for 70’ernes syrerock og 80’ernes heavy.

Bersærk har allerede gang i en travl sommer med en optræden på Copenhell, efterfulgt af en mandagsoptræden på Roskilde Festivals Rising-scene. De tunge drenge fra Aarhus var sat til klokken 18.30, hvilket på mange måder er et nådesløst tidspunkt – for folket er godt på vej til at få en lille fjer på, og måske vil de hellere danse. At sumpe rundt i et massivt sonisk univers er i hvert fald ikke det mest indbydende. Men sådan blev det heller ikke.

Det har dog efterhånden vist sig, at Rising-scenen har visse udfordringer, når det kommer til lyden. Gårsdagens optræden fra norske Ondt Blod faldt stort set i vasken, da lyden var helt ved siden af, og da Bersærk begav sig ud i koncertens første nummer ”Dæmring” fra albummet Mulm, viste lyden sig endnu en gang at være grotesk lav. Men det var en udfordring, der øjeblikkeligt blev taget op, særligt af frontmand Casper Roland Popp – og det kunne mærkes iblandt publikum, der forårsagede en voksende moshpit.

Bersærk bevægede sig mellem den tunge, sumpede sludge og de melodiske, overrumplende stoner-elementer, der periodevis havde en nær omsluttende effekt, imens Casper Roland Popp sang om vigtigheden ved de nordiske rødder. Lydniveauet syntes dog ikke at blive forbedret synderligt, hvilket påvirkede elementer i Bersærks optræden, men eftersom frontmanden åbnede den ene øl efter den anden – indtaget gennem drikkehorn sågar – forsvandt fokus på det lydtekniske en smule.

Bersærk beviste, hvordan de formår at bruge uundgåelige problematikker til deres force, hvilket derfor betød, at deres optræden i skrivende stund står blandt dettes års mest intense koncerter på Rising-scenen.