Festivalens musikalske afstikkere

11th Street Kids, Gutter Island Garagerock Festival, Vordingborg

Festivalens musikalske afstikkere

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

(Arkiv, red.)

Garagerocken er i centrum på Gutter Island. Det er egentlig heller ikke så underligt, eftersom festivalen karakteriserer sig selv som en garagerockfestival. Men det er også en festival, der agerer platform for bands, der hovedsageligt bevæger sig i et andet musikalsk spektrum. Garagerocken er som altid bindeled, og det har alle bands til fælles, men derudover begår de fleste sig i en enorm lydmæssig variation, hvilket var tilfældet med danske 11th Street Kids. Man kunne forestille sig navnet, som en form for shout-out til Roky Erickson og The 13th Floor Elevators, men det er måske bare mig, der ser særlige sammenhænge mellem bandnavne, der delvist er udgjort af tal. Men der var dog stadigvæk et psykedelisk aspekt i deres musikstil, der ellers primært kunne karakteriseres som indie. Det var kraftfuldt og med fart på, og til tider bevægede tankerne sig over på Eagles Of Death Metal, dog uden at dette blev for altoverskyggende.

Eftermiddagen på Gutter Island havde været en våd en af slagsen, og eftersom 11th Street Kids skulle sætte i gang i publikum på den åbne Island Stage, var udfordringen måske en del større. Foruden bandets personlige forhold til store af publikum. Men kort efter, de begav sig ind på scenen stoppede regnen, og der var nu en udfordring mindre at tælle sig til. Uanset hvor udfordrede bandet nu engang var, levede de op til de forventninger, publikum stod med. Lyden var knivskarp, og energien havde derfor nemt ved at følge med på numre som ”La La La” og ”Making You Mine”.

Garagerockens essens holdt ved undervejs i hele koncerten, trods bandets pop-punkede islæt, som stak en smule ud fra resten af festivalprogrammet. Men det gør heller ingenting at stikke ud, når man gør det overbevist. Professionalismen var tydelig hos 11th Street Kids i deres fuzzede tour de force af garage-indie. Det var en intens og overvædende lyd, der blev præsenteret for et publikum.

11th Street Kids er en interessant spiller på den danske alternative rockscene, og jeg blev personligt endnu engang overbevist om, at vi kan noget helt særligt her i Skandinavien, når det kommer til alternativ rockmusik.