Rasmus Walter var langt fra Toppen af Poppen

Rasmus Walter, Train, Aarhus

Anmeldt af Josephine Andersen | GAFFA

Fire albums på seks år. Ramus Walter har ikke ligget på den lade side, siden han i 2011 udgav sit selvbetitlede debutalbum. Radiosinglerne er kommet som perler på en snor, og med seneste udspil, ”Himmelflugt”, har den tidligere Grand Avenue-forsanger endnu engang udvidet repertoiret med en række melodiøse popsange.

Som man kunne læse i GAFFAs store interview med Rasmus Walter fra oktober, er pladens titel en opfordring til ham selv om at stoppe op og huske at nyde nuet. Men inden opbremsningen skal den aarhusianske musiker en tur rundt i hele landet med sine nye sange på sin hidtil største Danmarksturne.

Efter sin deltagelse i tv-programmet ”Toppen af Poppen” har Rasmus Walter fået skabt sig et mere folkeligt Hr. Og Fru Danmark-publikum. Det var dog primært fruerne, der var at finde på Train, og de modne hvin bankede af sted mod scenen, da Walter og Co. slentrede ind under de blå spots.

En tung start

Efter at have rodet rundt i, hvilken dag på ugen, vi havde med at gøre, svingede Rasmus Walter guitaren over skulderen og gjorde klar til aftenens første nummer, ”For evigt ung”, men mens firemandsbandet spillede på livet løs, havde Walter selv problemer med at få lyd i sin guitar. Der blev skruet på knapper og trykket på pedaler, men lige lidt hjalp det. Først efter tre numre kom lyden igennem både højtalere og moniters, men her havde de tekniske problemer allerede sat sine spor på koncerten.

De efterfølgende sange, ”På en dag som i dag” og ”Knust glas”, blev leveret uden Walters guitar, men i stedet med god tid til high-fives og selfies med publikum på forreste række. Herefter fulgte nummeret ”Blå blå måne”, der både indebar en trommesolo og gav de resterende medlemmer af bandet en mulighed for at vise deres tekniske kunnen. Og her var der ikke en finger at sætte. Hele vejen rundt blev der præsteret på højt niveau fra de fire musikere bagved. Det var foran, der manglede noget.

Flere gange undervejs blev der fra scenekanten gjort opmærksom på, at der var røget et par sjusser indenbords inden aftenens koncert, og at der stod en flaske og ventede på musikerne bagefter. Om det var selvsamme sjusser, der var skyld i den til tider lidt fraværende forsanger, er svært at sige, men der manglede den glød og det nærvær, som Rasmus Walter normalt er garant for, når han optræder.

Verden i stå

En masse guitarbøvl, en sang til sin søster og et halvhjertet forsøg på at få publikum til at lave Running Man-moves. Der skulle efterhånden ske noget særligt, hvis ikke publikums private samtaler skulle overdøve lyden af de melankolske popmelodier. Efter to numre fra den nye plade hev sangeren en gammel kending op af hatten, og det var dét, folk trængte til. Anslaget til ”Verden i stå” fik folk til at vende sig mod scenen igen, og før de havde lagt mobilen i lommen, stod Rasmus Walter på rækværket foran scenen – klar til at kaste sig ud i menneskemylderet. Iført Hawaiiskjorte og perlearmbånd bevægede han sig rundt i den bølgende menneskemængde, der roterede i takt med musikerens retningsskifte. Det fik det tætpakkede lokale til at live en anelse op igen, efter en lidt søvndyssende midtersektion.

Herefter fulgte endnu et par nye sange, og det genoplivede publikum vendte hurtigt tilbage til deres sniksnakken.

Halvhjertet forsøg

Efter halvanden time havde vi været igennem aftenens sætliste, inklusiv de to ekstranumre, hvor man må konstatere, at ”Endeløst” nok er Rasmus Walters trumfkort. Selvom Walter ikke fik den optimale start på aftenens koncert, formåede han heller ikke rigtigt at samle den op igen. Han virkede til tider fraværende, og der manglede øjenkontakt og interaktion med salen, hvilket var virkelig ærgerligt, da det normalt er en af sangerens forcer.

Hvad backstagemenuen havde stået på vides ikke med sikkerhed, men forhåbentlig er der lidt færre sjusser på menuen inden de kommende koncerter, for med den sætliste er der bestemt potentiale til en smuk musikalsk oplevelse.

Sætliste

For evigt ung

Sæt mig fri