Diverse kunstnere: Naked
Spot Festival, Musikhuset, Lille Sal

Nøgenkonceptet står stadig stærkt

Album /
Udgivelse D. 05.05.2017
Anne-Mai Vig Mott

Den svenske multiinstrumentalist Gustaf Ljunggren var igen i år at finde bag flyglet på årets SPOT Festival, hvor han havde inviteret fire ganske aktuelle danske artister med på scenen for at fremføre deres sange helt uden filter.

Eller, faktisk var der i år undtagelsesvist tale om seks artister – men mere om det.

Første kvinde på scenen var hverdagspoeten Katinka, der med sine intense sange med lyrikken i hovedsædet var et rigtig fint valg til konceptet. Det klædte de udtryksfulde tekster at have så meget plads omkring sig, mens vokalen bragte dem sikkert ud i verden. Fire numre blev det til, inden Katinka under aftenens første stående bifald gav stafetten videre til ingen anden end Gulddreng.

Med sin sædvanlige arrogance indtog Gulddreng Lille Sal med Hvad Så, og et kækt “Det kan du sgu da godt finde ud af” til pianisten Gustaf Ljunggren. Både lyrisk og i sit udtryk står Gulddrengs overfladiske persona i skarp kontrast til Katinkas inderlighed, men hans stemme kunne sagtens bære det skrøbelige setup. Sit tredje nummer dedikerede Gulddreng i dagens andledning “til alle branchefolkene” efterfulgt af den (selv)ironiske tekst “Hvad I dog ikke gør for penge”, inden han sluttede af med Er du model?.

Tredje mand på scenen var rockorkesteret Kellermenschs forsanger Sebastian Wolff. Allerede knap et minut inde i første nummer faldt Wolff på knæ under sin intense performance – og der blev han stort set siddende sættet igennem. Den til tider lidt ensformige optræden blev afsluttet med How To Get By, hvor den kraftfulde rockvokal for alvor kom til sin ret.

Anyas soulede r’n’b-pop blev fremført med et dejligt, omend forsigtigt, overskud, og livedebuten Tell Me What You’ve Learned, dedikeret til sin stærke mor, blev taget vel imod af det lyttende publikum. Trods en velsmurt vokalperformance nåede det dog at blive en lidt monoton affære.

Til hele salens store overraskelse sluttede aftenens Naked dog ikke her. I stedet bød Gustaf Ljunggren “to gode musikvenner” på scenen, og ind trådte Nik & Jay, som vi kender og elsker dem med solbriller, sproglige klichéer og de eneste egoer i Danmark, der kan hamle op med Gulddrengs. Med sig havde de blandt andet deres nye single Hele Vejen og aftenens afslutning i form af kendingen Kommer Igen.

Årets Naked-arrangement nåede godt omkring i både genrer og udtryk, og med fire vokaler, der med lethed bar konceptet, gjorde det op for, at Nik & Jay jo aldrig har været de store vokalister, men alligevel var et charmerende og ikke mindst overraskende indslag.

Naked kan opleves igen som del af lørdagens Spot-program – denne gang kl. 19 i Symfonisk Sal