x
Psykedelisk Sort Sol

Sort Sol, Engage Festival, Refshaleøen

Psykedelisk Sort Sol

Anmeldt af Signe Aarestrup | GAFFA

Arkivfoto

Sort Sol skaber et intenst univers, hvor et inferno af lys og lyd til tider skaber en nærmest mareridtsagtig stemning, hvor man alligevel ikke kan lade være med at blive draget længere og længere ind.

Mørket har meget passende sænket sig over pladsen til Engage Music Festival på Refshaleøen, da Sort Sol går på scenen som de sidste.

Det danske rockband, der i årtier har stået som en af de helt store mestre, genopstod som en Fugl Fønix, da de tidligere på måneden udgav pladen ”Stor langsom stjerne” 16 år efter deres sidste sangbaserede album, det anmelderroste ”Snakecharmer”.

På den nye skive præsenterer Sort Sol et langt mere elektronisk univers end hidtil, og det gennemsyrer også aftenens koncert, der lukker os ind i et drømmende, psykedelisk univers, hvor nye og gamle numre er sat sammen i en stram konceptuel helhed.

Koncerten starter med et par sange fra den nye plade, hvor særligt ”Nocturnal Creature” står stærkt, og fortsætter med en perlerække af numre fra ”Snakecharmer”, ”Unspoiled Monsters”, ”Glamourpuss” og ”Flow My Firetear”. En del af de gamle numre er i dagens anledning blevet tilføjet en god portion synth, hvad der skaber en vellykket kunstnerisk sammenhæng, men efterlader et lille savn, når et numre som ”Let Your Fingers Do The Walking” ikke lyder helt, som det plejer.

Hele koncerten igennem står Sten Jørgensen iført lang frakke og hat som en mystisk, sort silhuet på scenen, der fører publikum på en dyster rejse, hvor lys og lyd skaber et dragende og til tider nærmest mareridtsagtigt scenarie, hvor det næsten bliver for intenst, hvad der kun understreger, at de i den grad er lykkedes med deres forehavende.

Publikum lader også til lige at skulle vænne sig til den nye lyd, men det virker alligevel som om, de er ret godt med. Dog tynder det noget ud i løbet af koncerten, hvad der dog blot kan skyldes, at kulde og træthed efterhånden er ved at sætte ind hos gæsterne, som har været i gang hele dagen.

Aftenen afsluttes med et langt, psykedelisk inferno af guitar-riffs fra Lars Top-Galia og Manoj Ramdas samt synth, trommer og lys under nummeret ”Tatlin Tower” og sætter således et fint punktum for en interessant oplevelse, der har været noget ud over det sædvanlige.

  

Sætliste:

The Weightless

Nocturnal Creature

Next Century

Who’s Afraid of Virgina Woolf

Kiss The Streets

Erlkönig

Like A Trance Like

Dog Star Man

Siggimund Blue

Shaheeba Bay

Let Your Fingers Do The Walking

Tatlin Tower

 

 

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA