Steen Jørgensen udfordrer sig selv og publikum med nyt, spændende projekt
Hvis Sort Sol-sanger Steen Jørgensen solgte ud af sine gamle punkidealer ved at medvirke i efterårets folkelige TV2-underholdning Toppen af Poppen, har han købt dem ind igen med sit nye projekt, Jørgensen/Botes. Duoen, han har sammen med sin private partner, pianisten og komponisten Marina Botes, byder på en blanding af elektronisk musik og klassisk inspirerede elementer med dansksprogede, poetiske og fragmentariske tekster, som bliver fremført med en blanding af sang og spoken word. Deres første single, ”Dråberne”, varer 15 minutter – og medvirker i øvrigt ikke på duoens selvbetitlede album, der udkom tre måneder senere. Med andre ord ikke noget, der egner sig til prime time-tv.
Nu er Jørgensen/Botes så taget på turné, hvor de har allieret sig med guitaristen Rune Kjeldsen – som Jørgensen tidligere har turneret med – og trommeslageren Jakob Høyer. GAFFA fanger dem midtvejs på turen i intime rammer på Turbinen i Randers, hvor der dog er tæt på udsolgt, selv på en aften, hvor et andet populært tv-musikkoncept huserer, nærmere betegnet X Factor.
X Factor har samtlige fire musikere på scenen. Konstellationen lægger afdæmpet ud med ”Herakles og hydraen”, og med en titel, der refererer til den græske mytologi, bliver der ikke ligefrem leflet for den laveste fællesnævner. Det kan man heller ikke sige om næste sang, ”Dråberne”, hvor studieversionens 15 minutter dog er kortet ned til fem – der er trods alt grænser for, hvad Jørgensen/Botes mener, publikum skal udsættes for. De tålmodige belønnes med lidt velkendt materiale fra Jørgensens Sort Sol-fortid i form af radiohittet ”Rhinestone” i et velfungerende balladearrangement med smukt fingerspillet guitar af Rune Kjeldsen. Dejligt at høre denne sang live – Sort Sol har ikke spillet den i mange år, i hvert fald ikke de steder, jeg har hørt dem, og det endda selvom den fik masser af airplay i sin tid tilbage i 2001.
Den nye ”Mænd og kvinder” viser Jørgensen/Botes fra deres mere melodiske side med en inciterende crescendo-opbygning under omkvædet og en stærk vokalperformance fra Steen Jørgensen, hvis malmfulde røst er ældet med ynde. Koncerten veksler mellem de nye sange fra Jørgensen/Botes-projektet og ældre numre fra vidt forskellige steder i Jørgensens bagkatalog. ”Ockhams ragekniv”, hvis titel og tekst henviser til 1300-tals-filosoffen William af Ockham, stammer fra produceren Holbeks 2009-album Frit løb og er ofte blevet sunget af Jørgensen live på turnéerne med Rune Kjeldsen. Det samme gælder Sort Sols smukke ”Marble Station” helt tilbage fra 1980 med det karakteristiske, himmelstræbende guitartema og tekst af den dengang helt unge digter Søren Ulrik Thomsen.
Apropos digte får vi også Jørgensens fortolkning af Morten Nielsens digt ”Døden”, en sang, han lavede til DR1’s meget sympatiske tv-projekt Helt Lyrisk, hvor en række pop- og rockmusikere tilbage i 2019 blev bedt om at sætte musik til et dansk digt. Målet var blandt andet at se, om man kunne skabe en ny dansk digt-sangklassiker a la Anne Linnets ”Barndommens gade”. Det er desværre ikke lykkedes, ikke endnu da, men Jørgensens sang holder stadig og fungerer fint i dagens primært dansksprogede sammenhæng. Sangen slutter ganske intenst med aggressivt, minimalistisk trompetspil fra Steen Jørgensen oven på det bankende beat.
De fortrinsvis langsomme sange bliver spillet i stemningsmættet, dæmpet belysning, og Marina Botes’ flotte spil på tangenterne sørger for, at det hele er tilpas melodisk, nu når Jørgensens stemme nogle gange er tættere på spoken word end sang, og hvor teksterne dermed står centralt i lydbilledet. Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har hørt Jørgensen/Botes-albummet tilstrækkeligt mange gange til, at jeg kan vurdere, om teksterne er stor poesi, men de er da i hvert fald interessante og anderledes end flertallet af tekster i rockmusik og det, der ligner.
Da vi nærmer os slutningen af sættet, giver Jørgensen & Co. os Sort Sols største hit, ”Let Your Fingers Do the Walking”, en sang, der stadig kan give gåsehud, selvom den er blevet spillet mange, mange gange. Koncerten bliver dog ikke afrundet i hitland, for vi skal tilbage til først et par Jørgensen/Botes-sange mere, blandt andet ”Europas vidner”, hvis tekst sender mine tanker mod krig og druknede flygtninge og andre ubehageligheder i verden uden for vores lille danske smørhul.
Sidste sang bliver Sort Sol-nummeret ”Life Took You for a Freq” fra Sort Sols hidtil seneste album, Stor langsom stjerne, et sejt, slæbende rocknummer, der minder os om, at Steen Jørgensen stadig kan synge rock med stort R. En stærk afslutning på en musikalsk og tekstmæssigt spændende aften, der viser, at Steen Jørgensen ikke er færdig med at overraske eller være nysgerrig, selvom han passerede de 60 for flere år siden. Koncerten nåede ikke de magiske højder, som Sort Sols ofte når med deres helt særlige lydbillede, men mindre kan også gøre det, og hvis du endnu ikke har set Jørgensen/Botes på deres turné, kan du stadig nå det i denne måned. Det er langt mere interessant end at se tv.
LÆS OGSÅ: Steen Jørgensen på forårsturné med nyt projektSætliste:
Herakles og hydraen
Dråberne part 1
Rhinestone
Mænd og kvinder
Ockhams ragekniv
Stemmer
Marble Station
Dråberne part 2
Døden
Hvor længe hvorhen
Kort fortalt
Rapport
Let Your Fingers Do the Walking
Maskemand
Ekstra:
Europas vidner
Life Took You For a Freq
Lineup
Steen Jørgensen: Sang, recitation, trompet
Marina Botes: Tangenter, elektronik, kor
Rune Kjeldsen: Guitar,
kor
Jakob Høyer: Trommer