Harmoniske strømninger af progressiv rock

Leprous, Agent Fresco og Astrosaur, Atlas, Aarhus

Anmeldt af Jeanett Meibom Andersen | GAFFA

Første gang jeg hørte det norske progressive band Leprous, var til Devin Townsend Project på VoxHall tilbage i februar 2017. Jeg kendte intet til dem dengang, men nu er de nummer 1. på min playliste – og meget skal gå galt før de mister den placering.

Bandet selv er dannet tilbage i 2001 og kom første gang på metal-radaren som backingband til koncerter for den tidligere Emperor-frontmand Ihsahn. Leprous’ forsanger, keyboardspiller og komponist af størstedelen af bandets numre, Einar Solberg og guitarist Tor Oddmund Suhrke har været i bandet siden starten og sætter klart det største præg på Leprous sound. Kært barn har mange navne, Leprous har mange inspirationer (Radiohead, Massive Attack, Behemoth, The Prodigy, The Dillinger Escape Plan – bare for at nævne et par stykker). De placeres dog ofte indenfor genren progressiv rock eller progressiv metal. Men det er nok op til dig selv at bestemme, hvad det egentlig er.

Lynhurtige lydprøver efter setup til bandet fader roligt ud, og koncerten åbner med Leprous’ medbragte cellist, Raphael Weinroth-Browne, fra Canada, som har været med til at skabe bandets femte album “Malina”, der udkom i august 2017. Det skaber en del forvirring om, hvorvidt koncerten er gået i gang, eller om der stadig er lydprøver, men som Raphael fortsætter med smukke toner flydende fra celloen, finder publikum deres pladser og nyder oplevelsen. Leprous sætter fra med to numre fra det nye album “Bonneville” og “Stuck”. En stille og rolig opstart, som i den grad sætter stemningen for, hvad publikum har i vente.

Gennem hele seancen markerer Einar Solberg med sin vidunderlige falsetstemme utallige a-a-aaah’er, og hans backingvokalister, Tor Oddmund Suhrke (guitar), Simen Børven (bas) og Robin Ognedal (guitar), gør koncerten til den helt store harmoniske oplevelse. Det er ikke en node eller et pip, der lyder, som om det ikke hører til. Solberg har en helt unik, inderlig og intens stemme, som formår at trække lytteren helt op til stjernerne. Hans stemme er lige så perfekt live, som den er på gruppens plader.

Størstedelen af numrene fra aftenens oplevelse er fra bandets nyeste skud på stammen ”Malina”, med nogle få numre fra pladerne ”Bilateral” (2011), ”Coal” (2013) og ”The Congregation” (2015). Det hele går op i en højere enhed, og der er meget af den lidt mere, tør jeg skrive det, poppede sound fra det nye album, end der er af det ældre Leprous, hvor udtrykket var tungere og mere dystert. Her skal det ikke misforstås, at Leprous bevæger sig ind på poppens territorium, blot at bandet har fundet en moderne (lidt mindre progressiv) sound, med stærke ørehængere, som de fleste kan være med på.

Da koncerten slutter er publikum ikke klar til at gå hjem, og vi får nummeret “Rewind” fra 2015-albummet ”The Congregation” med hjem at sove på, til glæde for alle i salen. Leprous har taget stafetten fra bands som Opeth, Between The Buried And Me og Mastodon – og forhåbentlig kommer verden til at høre mere fra det stærkt frembrusende band fra Norge.

Opvarmning: Astrosaur og Agent Fresco **** (4 stjerner)

Se billeder af Astrosaur

Se billeder af Agent Fresco

Inden Leprous havde vi fornøjelsen af ikke bare ét, men to opvarmningsbands. 30 minutter med Astrosaur og omkring 50 minutter med Agent Fresco.

Astrosaur er endnu et norsk band, som skaber instrumental rock. Der kommer ikke en lyd fra deres munde, men de formår alligevel at holde publikum til. De tygger sig gennem hele kagedåsen af genrespektret indenfor rock med en snert af jazzede vibes, metalliske undertoner og progressive elementer. De 30 minutter går hurtigt, og Agent Fresco er klar til at komme på scenen – deres debut i Jylland, hvilket de selv virker overraskede over.

Agent Fresco er progressiv rock fra Island, med indspark fra jazzens og funkens verden. Forsanger Arnór Dan Arnársson står ikke stille et eneste øjeblik og kommer bogstavelig talt helt udover scenekanten, da han går ud blandt publikum og stiller sig på lydbordet og synger derfra. Et par af tonerne rammer ikke helt rent, men Arnárssons stemme er ikke at tage fejl af, den er for vild og rangerer næsten lige så bredt som Solbergs. Aftenens optræden fra Agent Fresco, hvor Nicolai Mogensen fra VOLA er standin på bas, da bassist Vignir Rafn Hilmarsson lige er blevet far for første gang, er lige i skabet og har publikum med hele vejen.

Bonneville

Stuck

Aquired Taste