Charlotte Gainsbourg
Rest

Dansabel sorgbearbejdelse fra den franske muse

Album / Warner Music
Udgivelse D. 17.11.2017
Simon Heggum

Charlotte Gainsbourg (datter af Serge Gainsbourg og Jane Birkin) er bedst kendt fra sin tjans som skuespiller og muse for festaben Lars von Trier, men i musikkens verden har hun også gjort sig bemærket. Rest er Gainsbourgs andet album siden Beck-samarbejdet IRM fra 2009, der var præget af et anonymt lydlandskab, som nok mere skal tilskrives den senere Becks totale mangel på dømmekraft. Rest bryder ikke bare med denne tendens, men gør Gainsbourgs talent vedkommende – øjeblikkeligt.

Rest er skrevet med den franske houseproducer SebastiAn, efter Gainsbourgs søster Kate Berry begik selvmord i 2013, og trods de tunge emner i Gainsbourgs tekster er musikken præget af dansabel, funky, fransk elektro-house. På den mesterlige åbner ”Ring-a-Ring O’ Roses” tilføjes mørke strygere, der går igen på det lange disco-mareridt ”Deadly Valentine”. Titelnummeret, skrevet med Guy-Manuel de Homem-Christo fra Daft Punk, minder (skægt nok) om samme bands rolige stunder på hovedværket Discovery, mens ”I’m a Lie” minder om St. Vincents senere albums, komplet med anarkistisk guitar.  På ”Songbird in a Cage” dukker Paul McCartney pludselig op og leger house-gud, mens den afsluttende ”Le Oxalis” tilføjes Groove Armada-influerede beats, med acid bongotrommer.

Gainsbourg stønner og synger skiftevis fransk og engelsk gennem hele pladen, og hendes vokal står perfekt til lydfladerne, der står et sted mellem Justice og John Carpenter. Dette album er et eksempel på, hvordan man rent faktisk gør popmusik interessant. Musikken holder, sangskrivningen er stærk og Gainsbourg skyder bolden helt i mål. Du har min opmærksomhed, Charlotte!