x
Jonathan Wilson: Rare Birds

Jonathan Wilson
Rare Birds

Ambitionerne løber løbsk for musikalsk mastermind

GAFFA

Album / Bella Union
Udgivelse D. 02.03.2018
Anmeldt af
Finn P. Madsen

Amerikanske Jonathan Wilson må have hørt det meste af sin pladesamling med navne som ELO, Talk Talk og Fletwood Mac godt og grundigt igennem, inden han gik i lag med ”Rare Birds”. På det fjerde udspil lyder han som en jukeboks, der har mere end svært ved at vride sig løs af de sjældne fugle, han gerne vil portrættere. Det er ikke første gang, at multimusikeren falder i den suppe. På tidligere udspil har scenen omkring Laurel Canyon med kunstnere som Crosby, Stills, Nash & Young, Joni Mitchell, Jackson Browne og hippiedrømmen været udslagsgivende på hans dna-barometer på godt og ondt.

Den psykedeliske flyvetur på ”Trafalgar Square” tager et trip med Bowie, "Miriam Montage" lyder som ELO udsat for The Fab Four, mens højdepunkterne er de underspillede ”Living With Myself” og ”49 Hairflips”, som viser, at Wilson er bedst, når han skruer ned for virkemidlerne. Som mastermind og producer for Father John Misty, Conor Oberst og Ben Harper og musikalsk sidekick for Roger Waters burde Wilson forventes at have overblikket. ”Rare Birds” løber dog af sporet i al sin forudsigelighed og ambitioner om at kreere et stort album på grænsen mellem indiefolk og progrock. Med en spilletid på knap 80 minutter er her alt for meget af alting.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA