ANMELDELSE: Syret listening party ender i sød forløsning

Go Go Berlin, Spot Festival, Scandinavian Congress Center

Anmeldt af Sarah Daugaard Rose Hansen | GAFFA

Den aarhusianske gruppe startede ud med rocken og har senere fundet plads til at lege med nyere elementer over deres klassiske rockmusik. De har også varslet ny lyd på deres kommende singler, der vil udkomme på den anden side af sommeren. Det startede med pladen New Gold i 2013, hvor singlerne “Raise Your Head” og “Castles Made of Sand” tog landet med storm. De fulgte op med Electric Lives i 2015, der til trods for gode livesange som “Kids” og “Electric Lives” ikke slog lige så kraftigt igennem på den danske musikscene for den danske gruppe med den internationale lyd. De har været verden rundt, og nu indspiller de deres tredje album hjemme i Aarhus.

I front står Christian Vium med en enorm og fandenivoldsk vokal, der bringer en masse personlighed til projektet. Måske også en hovedkilde til inspiration fra den mere elektroniske boldgade, da han flere gange har optrådt med gruppen THANKS. Han lægger også vokal til deres nummer “I Can Get” på deres nyligt udgivne album. Go Go Berlin er uanset genre kendt for deres massive energi på live-scenen, som de har haft med rundt på utallige af landets spillesteder og festivaler – og nu er de landet på Spot-scenen.

Flere gange i løbet af dagen har jeg hørt udråb som “Go Go!”, og der er da heller ingen tvivl om, at de aarhusianske drenge er lige så meget på hjemmebane, som Thomas Helmig ville være det. Alle børnene af byen og flere til er samlet i god tid foran scenen. Flere bliver også hængende efter at have hørt Anya på scenen ved siden af – til trods for et umiddelbart stort skift i genre. Det er desuden det første band, hvis fans jeg har oplevet forsøge at starte en chant, før bandet går på – forventningerne er høje til drengene, der har skabt stor status som liveband.

Bandet lægger ud med, hvad må antages at være den nye single “The Ocean”, der endnu ikke er udgivet. Og allerede der topper de med klart det bedste nummer rytmisk såvel som energisk. Det kan virkelig noget – de kan noget, de der Go Go-drenge. Allerede her fornemmer man også det nye skift til en mere poppet eller “klubbet” vibe fra bandet. Det handler om, at vi alle sammen skal danse – ikke headbange (selvom denne lyst til tider fortsat sniger sig ind.) Og danset bliver der gjort i stor stil, også til trods for valget om næsten udelukkende at spille nye numre, der endnu ikke er udgivne. Gruppen formår virkelig at få folk med på noget, de aldrig har hørt før – en svær opgave for selv de bedste.

Der ryger da også lige en pop-reference med i købet, da forsanger Christian må melde, at bandet faktisk er ret nervøse for den her koncert. Så for at overvinde nervøsiteten mener han simpelthen, at der ikke er andet for end at køre noget scoop-de-poop (shoutout til Kanye). Det er dog alligevel ikke helt der, gruppen bevæger sig hen med koncerten. Det bliver som det ultimative listening party for det kommende album, det nye Go Go. Det er stadig dem, men det er nyt, og hvilket bedre sted at præsentere et nyt jeg end på Spot Festival. Den dynamik og forskellighed, de selv har søgt i deres sæt i forhold til de tidligere dage, det kan man godt fornemme. Fra poppen til rocken, fra keys til guitar – vi kommer hele vejen rundt i samlet flok, og det spiller som altid.

Og selvom der må forventes at være delte vande, så virkede de fleste dog tilfredse, da bandet sluttede af med kæmpehittet “Raise Your Head”, der satte ild til SCC-gulvet. For forventningen har helt sikkert ligget og luret i baggrunden af en ellers fremragende og fejlfri koncert. En gruppe fyre bagved bliver ved med at sværge og tro på, at en bestemt af de gamle sange er den næste, de spiller – “nu er den der!” “007!” – men nej. Og selvom man en enkelt gang under koncerten nåede at tænke “der er ikke helt lige så meget energi i det her, som der plejer at være”, så skulle der ikke mange sekunder til, før man blev modbevist og måtte forlade SCC badet i sved.