Aktiv Corny Clubbing i Solen

Benal, Heartland Festival, Highland Stage

Aktiv Corny Clubbing i Solen

Anmeldt af Andreas Jensen | GAFFA

Den elektroniske hiphop-duo Benal gæstede den højtliggende Highland Stage fredag eftermiddag på Heartland Festival – endnu en varm, støvet og solrig eftermiddag i en række af efterhånden ret mange. Det var første gang, at Benal gæstede Heartland, og det virkede som om, at det var med en smule nervøsitet, at de på scenen gik til dette job. Men de havde sat for en mission: At få rusket op det akademiske, dekadente Heartland-segment.

Vi skruer op

Duoen Benal består, som mange læsere sikkert vil være bekendt med, af rapper Benjamin Hav og producer og dj Albert Wanscher. Denne koncert på Highland Stage blev tændt op af tunge, pumpende club-trance-beats, hvis kilde skulle spores hen til den endnu mørke scene. I et blåt skær anede publikum, at der, let tilbagetrukket fra scenens midte, stod en rytmisk bevægende skikkelse med sort kasket, bag en velvoksen styrepult. Jeg skimtede ud over publikum som helhed og fornemmede en vis flov, tilbageholdende skepsis over pludselig i egen krop at mærke den uimodståelige lyst til at begynde at rokke til de tunge, energiske, primal-techno-rytmer.

Ikke mange minutter senere væltede den helt sortklædte rapper Benjamin ind fra bagscenen i en slags kampgang mod mikrofonstativet. Braget af en karismatisk mandsperson i høj-energitilstand greb med begge hænder fat i stativet og kunne forløse publikum med en genkendelig ode til bl.a. gruppen Den Gale Pose og det gamle nummer ”Spændt op til lir”. Nu var der styr på det – ”Jeg har hørt om Heartland! Det er intellektuelt og akademisk og det hele! Det er første gang, vi er her! Nu må vi have blandet det op! Se her!”

Og her fulgte en række af Benals numre med Benjamins intelligente og positive, aggressive attitude i front, kun afbrudt mellem numrene af – ”Vi tager en til!”. Dj Albert havde skruet godt op for forstærkerne og supplerede den ru og rene vokal med svedig, tung og elegant club-techno. Nu var alle med: Der er åbenbart ikke langt fra stille rokken med hovedet til helkrops trancedance. Og der er heller ikke langt hen til smilet, når Benal krydrer det hele med corny, klichéfyldte samples, f.eks. sætningen "Når mit hjerte bliver blødt indeni.." afspillet i en soft-følsom-voice, men det fungerer rigtig, rigtig godt, fordi det kombineres med Benjamins stemme, der kan forvandle banalitet til poesi.

Den nye C.V.

Gruppen og særlig Benjamin Hav er flere gange blevet koblet sammen med begreber om ”intelligent hiphop”, og jeg er også selv stødt på sammenligninger som f.eks. ”den nye C.V. Jørgensen”. Men det vil Benal ikke have siddende på sig, som Anders Hjortskov ganske præcist beskriver i en tidligere GAFFA-anmeldelse af albummet ”Hvis det virkelig er vigtigt” fra 2017: ”Hans udtryk minder mest af alt om en revisor, der har fået nok af råddenskaben bag designerbrillerne. Reciterende sine digte i den distinkte oplæserstil, som han excellerer i. Benjamin er stadig aggressivt leverende hver en sætning, til kamp mod gåseøjne-venner, frugtfade og lortefester.”

Sammenligningen med intelligensiaen på den danske musikscene får Benjamin vist også kommenteret , da han med et glimt i øjet fortæller publikum, at C.V. Jørgensen lige nu, før koncerten på Greenfield-scenen, sidder med sit band og gør sig klar med amfetamin oppe på Egeskov Slot. Dette er selvfølgelig ikke sandt, men drilleriet og legen mellem det banale, det dybsindige og det følsomme er hele tiden til stede omkring Benal.

Vi runder ned

Der blev ”taget en til” mange gange, og publikum var helt med på det hele. Som syltet ingefær mellem sushistykkerne, altså som en smagsløgsrenser, kom Benal ind på Heartlandet med forfriskende og vild energi. Befriende og sjovt i meget høj lydstyrke, hvilket fik arrangørerne til, tre fjerdedele inde i sættet, at bede dj Albert om at runde af, da den høje lyd begyndte at forstyrre andre af Heartland-programmets events. Og så måtte vi jo ”runde ned”, som det kom ud af Benjamins mund. Vi runder også ned her og takker Benal af med fire stjerner herfra. Benal kan godt tage flere, men når man vokser i kaliber, bliver det tit sværere at score de højere bedømmelser – spørgsmålet er også om, hvad Benal mon betragter som en succes..?