Der er ikke plads til så mange følelser under trøjen

Benal, Roskilde, Arena

Anmeldt af Hansen Hansen | GAFFA

Da Benal startede ud for nogle år siden, var de et friskt og anderledes pust i dansk hip hop. Med surreelle og følsomme tekster oven på indadvendte og skrøbelige produktioner var de ikke mit første bud på en landeplage. Men de voksede med opgaven, og i dag ville det være sært ikke at have dem på en stor scene til Roskilde. At Alberts produktioner kan stå distancen på den størrelse er sejt, og jeg vil mene, at der plads til endnu mere af den. Og det var det eneste lille minus ved dagens koncert, musikken måtte gerne have været en lille tak højere. Til gengæld var der rigeligt plads til Benjamins vokal, og den var i topform.

Benal lagde frækt ud med "Hiphop", fra den første runde ep'er, og allerede her kom aftenens første gæst, Jokeren. Så var vi spændt op til noget stort. Med stodderen i huset fik vi sat Benal i en tydelig historisk kontekst, som fornyerne af både genren og sproget. Med den grå eminences godkendelse. Det giver tårer i øjenkrogen at se historien godkende fremtiden. I kontrast til Jokerens stodderstil virker Benjamin endnu mere følsom og clever, og det er en persona han folder helt ud i dagens koncert.

Det er vildt, så atypisk en hiphop-fronfigur Benjamin er. Med en underspillet humor og cleverness vader han lige ind i vores hjerter med en opsang til ungdommen om at huske hinanden og livet. I tæt opknappet langærmet skjorte, lidt for store briller og en karisma, der kommer indefra og ikke i store armbevægelser og endnu større ego. Han kan sit shit så meget, at der ikke er brug for tricks.

Det ender op med at være den absolut bedste danske hiphop-koncert jeg har været vidne til. Lige dele urban folkefest og ord til hjertet. Jeg er ikke i tvivl om, at næste gang spiller de Orange Scene, og det bliver et vanvid af dans, følelser og realness.

Gæster og vanvid

Undervejs kommer der flere gæster på scenen, der alle har det til fælles, at de ikke prøver at stjæle billedet, men derimod kontrasterer og nuancerer Benjamins univers. Om det så er Katinkas krøllede, feminine svar på Benjamins forvirring eller en iskold Marie Key, der står som et sort fyrtårn i Benjamins frustrationer, eller når Niels Brandt fra Minds of 99 der pisker dramaet op.

Men aftenens vigtigste gæster er nok Suspekt. De er lige så macho og street, som Benjamin er skrøbelig og belæst. Og det fungerer så vildt godt. Både i den ekstra tunge udgave af "Tatovering" og ikke mindst bangeren "Fri". Teltdugen løfter sig, og der bliver skrålet med overalt. Det er en virkelig intelligent folkefest! Det giver en forhåbning for ungdommen, at sådan noget her kan ske. Hvis publikum tager bare lidt af budskabet til sig, så bliver Verden et bedre sted.

Nærvær

Rollefordelingen på scenen er også atypisk for genren. Albert laver nærmest en Vince Clarke og står køligt og styrer al musikken med sikker hånd uden at deltage i festen ellers. Ikke for at undervurdere hans rolle i lydbilledet, men på scenen er han på arbejde og laver ikke show. Benjamin er oprigtigt sjov og styrer scenen 100% med sprog og charme. Dagens catchprase er "Vi tager én til", og snart råber hele publikummet det efter hvert nummer. Han beder om én, men han må få det hele. Han har os i sin hule hånd, og det er svært ikke at elske ham. Og han VIL os noget. Man kan ikke være i tvivl om, at det er vigtigt for ham. Når han erklærer, at "Nu er det os to, Roskilde", føler man sig i øjenhøjde og har bare lyst til at give ham en høj femmer og en krammer.

Jeg har altid tænkt på Benal som et album-band. Solide hele udgivelser, der vokser ved genlyt. Men til koncerten bliver det endnu tydeligere, hvor stærke hits de har. Bedst som man tænker, at "Nu peaker det", så kommer der endnu et hit, som man havde glemt, fordi øjeblikket står så stærkt. Netop øjeblikket og tilstedeværelsen, der dukker op igen og igen i teksterne. Og jeg tror at alle os, der var der, vil tage lidt mere af det med os ud i livet.