Bulder fra fyldte Bisse-tønder

Bisse, Roskilde Festival, Avalon

Bulder fra fyldte Bisse-tønder

Bisse var allerede ved at blive et fænomen, da han første gang spillede på Roskilde i 2016 på festivalens mindste scene, Gloria. Derfor var der proppet og lang kø til hans koncert, og det giver god mening, at han nu er placeret på den noget større Avalon-scene. Siden da har han udgivet tre album, herunder det prisvindende Højlandet, for han er kendt for sin høje produktivitet – i alt er det blevet til syv album, en ep og en stribe singler på blot tre år. Vel at mærke uden at slække på kvaliteten, for samtlige udgivelser er enten gode eller decideret fremragende.

Det gælder også maj måneds Bizzin, hvorfra aftenens åbningsnummer ”Samsung Galaxy Sii Blues” stammer. Bisse kommer ind på scenen iført solbriller, cowboyhat, tætsiddende sort lycrasæt og akustisk guitar og giver os en af sine mere afdæmpede sange, men snart kommer der for alvor gang i de to trommeslagere Anders Bach Petersen (fra Bisses gamle band Spillemændene med flere) og Bjørn Heebøll (Slaraffenland). De spiller vanen tro fremragende, men de dobbelte trommesæt runger temmelig meget i det ikke helt fyldte Avalon-telt, og det går ud over nuancerne i Bisses ellers meget velskrevne tekster. I ”Kærlighedsbarnet” bliver hans lange, rappende stream of consciousness-ordguirlander næsten overskygget, og det er en skam. Man kan dog godt høre, at han blandt andet synger ”Er jeg ikke et menneske?”, mens han løber rundt foran de forreste publikumsrækker.

På dette tidspunkt har Bisse for længst smidt cowboyhatten og afsløret en rødfarvet korthårsfrisure, der sender tankerne i retning af David Bowie i 70’erne. I det hele taget synes Bowie at være en stadig større inspiration for Bisses meget teatralske sceneshow. Ofte står han på et podium midt på scenen, enten foran eller inden i en glasmontre, under ”Spruttemonsteret” har han bar overkrop og en slags rød og sort narrehat på hovedet, og under ”I ske med verden” flasher han solbriller og noget, der ligner englevinger.

”Fontex” har længe været på Bisses liverepertoire, men er først blevet udgivet på det nyligt udsendte Bizzin-album. Bisse opfordrer publikum til at synge karaoke med ham og har medbragt en stor karaokeskærm, båret ind af roadier klædt i sikkerhedsdragter, som skulle de undersøge et formodet russisk giftgasangreb på borgere i England. Af mystiske årsager er teksten dog spejlvendt, og jeg troede faktisk, der var tale om en bizar joke fra Bisse side, men at dømme efter hans reaktion er der tale om en fejl, som dog hurtigt bliver rettet, og sangen starter forfra. ”Når jeg ikke har skrevet et singalong-hit, må I jo lære min sang som karaoke,” siger Bisse selvironisk, men det har han faktisk i form af ”Seks hjerter”, som vi ikke overraskende får som sættets sidste nummer. Inden da skal vi dog forbi en anden Bisse-klassiker, ”Shotgun for dig”, i en langsom og intens version, hvor keyboardspiller Adi Zukanovic har fundet en stemningsfuld kirkeorgel-lyd frem. Også guitarist Lars Bech Piilgaard markerer sig stærkt undervejs, eksempelvis med en heftig solo i ”I ske med verden”, så Bisse lige kan nå endnu et kostumeskift.

”Seks hjerter” afslutter som sagt koncerten, og publikum synger og klapper begejstret med og kaster håndtegn i takt med antallet at hjerter, der bliver uddelt i de forskellige vers. Til sidst kommer roadierne ind og kaster seks ballonhjerter ud til publikum, og ikke et øje er tørt.

Der er nok nogle, der vil mene, at det teatralske element tager overhånd hos Bisse live, men det gør jeg ikke, for sangene kan bære det. Derimod kunne lyden sagtens have været bedre, og de buldrende trommer trækker ned. Sådan var det ikke, da jeg oplevede Bisse og band på VoxHall i marts, så det er formodentlig et problem relateret til netop denne koncert. Det skal altså ikke skræmme dig fra at opsøge Bisse live i den kommende tid, for han er stadig en af Danmarks mest interessante sangskrivere og musikalske scenekunstnere lige nu. Se ham, inden han når at udgive endnu et album.