Jordnært, overjordisk og enestående

Kira Skov og Maria Faust, Radar

Jordnært, overjordisk og enestående

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Copenhagen Jazz Festival er overstået, og nu er det Aarhus’ tur til at fylde byrummet med jazz og diverse afskygninger af musik, der smager deraf. I den forbindelse kan man denne aften på Radar opleve Kira Skov og Maria Fausts underskønne storværk In the Beginning i særdeles intime rammer. Trods Kiras aktualitet med ætsende smukke The Echo of You er det i jazzugesammenhæng primært det blæserbårne materiale fra In the Beginning, det handler om – et af sidste års absolut stærkeste danske udgivelser, der får lov til at tryllebinde publikum denne aften, som bliver en af de mere eventylige af slagsen.

Yndefuldt, elegant og løssluppent

Trommeslager, bassist og fire blæsere – heriblandt Maria Faust – indtager scenen med støvede og luftigt legende toner, der i takt med Kiras entré samler sig i ”Blessed Are the Women”. Det markante kor fra albumindspilningerne glimrer et øjeblik ved sit fravær, men det mere nøgne udtryk med Kiras markante vokal til sat glimtvise korstemmer fra bandet tilføjer oplevelsen noget intimt og jordnært – og man har helt glemt korets fravær, da det overjordiske b-sykke sætter ind. Vilde og iltre toner fra trompeten løber yndefuldt, elegant og løssluppent frit hen over melodiens melankoli, og Kira mønstrer en imponerende dyb vokal i nummerets sidste takter.

Det er en stor oplevelse at overvære sangene blive vakt til live, at se hvordan mildt marcherende ”Song For Maria” rejser sig med sit bydende sirene-omkvæd (”cry, cry, rid yourself of this, cry, cry, put your weapons down and forgive”) og "Poetry is Free" er den perfekte manifestation af musikernes mageløse musikalske overskud.

Åndeløs

Det kan for eksempel mærkes helt ind i knoglerne, når Maria Fausts saxofonsolo i ”Harvest Brides” løber ud over stepperne, mens nummeret vokser og tager til i styrke og volumen for til sidst at lade saxofonen stå alene, nærmest forladt tilbage, før Kira atter kommer ind og messer: ”Who knows freedom, who knows freedom…”, mens sangen ebber ud. Pludselig føles det som om, man har stået og holdt vejret i flere minutter.

I løbet af koncerten får vi også Maria Fausts egne ”TUI” og ”Lydia”, og sætlisten prydes ligeledes af Kiras ”Never Young” fra May Your Mind Explode a Blossom Tree, hvor hun med stor autoritet, klar artikulation og stålsat blik synger: ”I did not go gently, I did not step softly into the night.”

Koncerten igennem gives der plads til at hver enkelt instrument folder sig ud, så man sætter pris på summen af enkelthederne i det samlede lydbillede, der sitrer af intensitet og insisterer på at gøre uafrysteligt indtryk, så man efter koncerten går fra spillestedet lige dele opstemt, rørt og forundret. Bjergtagende