x
Molo: M.O.L.O.

Molo
M.O.L.O.

ANMELDELSE: Ild i molotovcocktails

GAFFA

Album / Sony
Udgivelse D. 16.06.2018
Anmeldt af
Anders Hjortskov

Velkommen på bagsædet i den bastunge bil gennem bagsiden af byen. Her bliver der tjent skejs på hjørnet, sendt en fuckfinger til staten og holdt et vågent øje med dem, der tæt på. Missionen er den samme som altid, som Benny Jamz siger “Prøver bar' at lave dadler nu, vi prøver stable”.  

Molo-bilen er fyldt med succesfulde rappere, der tilsammen udgør en slagfærdig enhed, alle med skarpslebne vers. Der er plads til alle fire rappere, selvom fænomenet Gilli tager rattet og viser formatet – ikke mindst, når han snerrer sig igennem den hyperaggressive “Salam”, hvor våbnene kommer frem på bagsædet. Også den mellemfinger-svingende Stepz skinner igennem de tonede ruder og leverer flere bemærkelsesværdige vers, bl.a. på den tilbagelænede “Ik is”.

Som enhed har Molo en del store hits i bagagerummet, men ep’en består næsten udelukkende af nye trap-orienterede skæringer, hvor der er skruet ned for afrobeat-inspirationerne og op for dynamikken mellem de fire passagerer. Den relativt ukendte Nicki Pooyandeh er hovedproducer bag de onde og nedbarberede beats, der giver masser af luft og uhygge til hele selskabet og får dørene til at ryste, når den dundrende bas og de melankolske pianostykker toner frem – alt sammen med airconditionen til “Fryse”-niveau.

Det er dansk indvandrer-trap med klare forbilleder i de amerikanske og franske hitmagere, der er oppe i tiden. Men Molo-drengene har en høj, høj kvalitet i deres produktioner og den autotunede sangskrivning, så det ikke blot bliver en nordisk kopivare.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA