Endnu ikke for gammel til rock’n’roll – eller prog

Jethro Tull, Smukfest, Stjernescenen

Programmet er mildt sagt bredt på Smukfest. På samme dag kan man opleve alt fra teenageidolet Shawn Mendes over dansktopveteranen Birthe Kjær til de britiske folk-prog-rock-legender Jethro Tull, der i år er på 50 års jubilæumsturné. Ganske vist med sanger, sangskriver og tværfløjtespiller Ian Anderson som eneste oprindelige medlem, men alligevel.

Smukfests publikum synes at være blevet yngre i de senere år, og bandet virker ikke at have mange hardcore-fans på pladsen foran Stjernescenen, der er temmelig tyndt besat. Det lader dog ikke til at tage pusten fra veteranerne, hvor Ian Anderson fra første tone har tværfløjten fremme, og han er stadig virtuos på instrumentet, der er et af bandets mest markante kendetegn. Til gengæld er han ikke så god til at stå på et ben, mens han spiller, som han var i de unge år, hvor det var et andet karakteristikon, men det sker dog fra tid til anden i korte perioder.

Andersons stemme er også blevet lidt tynd i toppen, men som han selv gør opmærksom på, fylder han 71 år i morgen. ”Så det er bare med at fyre den af, mens jeg kun er 70,” som han selvironisk siger. I det hele taget virker manden veloplagt, og i ”A Song for Jeffrey” veksler han flittigt mellem at spille tværfløjte og mundharpe i samme sang. Derudover giver han fyldige introduktioner til mange af sangene, hvor flere er skrevet til tidligere medlemmer. Dagens lineup på guitar, bas, trommer og keyboard består foruden Anderson af folk, der kun har været med i maksimum ti år, men det er stadig ikke helt unge musikere, og de har tydeligvis stor erfaring.

Det høres på eksempelvis ”Bourrée in E Minor”, en komposition af Johann Sebastian Bach fra det 17. århundrede, som gruppen har gjort til sin egen med fuld rockinstrumentering og mange breaks, mellemstykker og en bassolo – breaks, mellemstykker og soloer for især guitar og keyboard, men også bas og trommer er i det hele taget noget, som karakteriserer Jethro Tull i de ofte fem-syv minutter lange sange. Bach-melodien er dog ikke sættets ældste nummer – det er folkesangen ”Pastime With Good Company” skrevet i det 16. århundrede af den engelske King Henry VIII.

Hovedparten af sættet er imidlertid egne kompositioner, blandt andet ”My God” fra 1971-hovedværket Aqualung, en sang, som får følgende beskrivelse: ”Der var mange i det amerikanske bibelbælte, der blev meget provokerede af denne sag og brændte pladen. De havde vist ikke forstået teksten”, som ikke er så meget en kritik af kristendommen, som en kritik af bestemte kirkefolks udlægning af den.

Undervejs i koncerten bryder et solidt regnskyl ud, men det stilner dog af, da vi mod slutningen af sættet får det rockede, socialrealistiske titelnummer fra Aqualung og en andet af albummets slidstærke sange, ”Locomotive Breath”. De holder stadig.

”Too Old to Rock’n’Roll, Too Young to Die” er titlen på en anden af sættets sange. Det sidste passer på Ian Anderson & Co., det første gør ikke helt endnu.

My Sunday Feeling

Love Story