Indie og grunge a la Gammelby

I Am Bones og The Malpractice, Radar, Aarhus

Indie og grunge a la Gammelby

Arkivfoto

Sanger og sangskriver Johannes Gammelby har en travl aften på Radar, da han skal spille med hele to bands. Først indierockgruppen I Am Bones, dernæst det tungere og mere grungeorienterede The Malpractice. I Am Bones var aktive i 00’erne, inden de blev lagt i graven og erstattet af The Malpractice, men nu er begge grupper pludselig tilbage på én gang – og har i øvrigt nu base i København mod tidligere Aarhus. I Am Bones har netop i dag udsendt ep’en Oaf, deres første udgivelse i 11 år, og The Malpractice udgiver næste fredag Slur, deres første album i fire år. I øvrigt begge orkestres tredje udgivelser, og det skal da fejres sammen med de 60-70 fremmødte.

I Am Bones ****

I Am Bones stiller op med den oprindelige lineup: Johannes Gammelby på sang og rytmeguitar, Filip Granlie på lead-guitar, Christian Winther på bas og Jeppe Lindgren på trommer og lægger ud med det gamle nummer ”Zeitgeist”. Det kan hurtigt konstateres, at bandets oprindelige kvaliteter er intakte. De spiller korte, ofte tempofyldte sange med iørefaldende omkvæd, vekselvirkning mellem pæn og småvrængende Gammelby-vokal, småstøjende passager samt melodisk guitarudsmykning fra Filip Granlie. Overordnet et udtryk, der sender mine tanker tilbage til amerikanske 90’er-indiebands som Pixies og Pavement, som var mestre i at forene det tilgængelige med det småkaotiske.

De nye sange er helt klassisk I Am Bones, om end ”Obstacle Course” måske er lidt tungere og dermed peger frem mod The Malpractice. Vi får også et helt nyt nummer, skrevet forleden, og som har ”en svær pølse i midten”, som Johannes Gammelby udtrykker det og henviser til mellemspillet i en skæv taktart. Dén klarer bandet dog med bravour, og i det hele taget er det en fornøjelse at se I Am Bones på scenen igen. Sangene er velspillede uden at være for polerede, og det hele bliver krydret med humoristiske kommentarer, for eksempel Gammelbys forvirring over dagens store politiaktion, som lukkede alle landets større broer, om end bandet lige nåede over Storebælt i tide. Det bliver spændende at se, om I Am Bones’ genforening bliver en kortere eller længere omgang, for Johannes Gammelby har jo også sit andet band, The Malpractice.

The Malpractice ****

Efter en kort pause er Gammelby på scenen igen, nu med fire andre musikere. The Malpractice er modsat I Am Bones ikke tilbage i sin oprindelige opstilling. Musikerne på det nye album Slur er nogle andre end på de to første album, og live er det en helt tredje forsamling, hvor Gammelby har allieret sig med den velanskrevne guitarist Manoj Ramdas, kendt fra blandt andet Spektr, Sort Sol og The Raveonettes, samt tre musikere fra det københavnske band Town Portal: Guitarist Christian Ankerstjerne, bassist Morten Ogstrup og trommeslager Malik Bistrup. Gammelby har nu lagt guitaren og koncentrerer sig om at synge, og det giver god mening, for han brøler af sine lungers fulde kraft i sangene, der er meget tungere og noget mere aggressive end I Am Bones. Guitarerne er nu blevet stemt ned, lyset er dæmpet, og det hele er noget mere dystert, ligesom tempoet er blevet langsommere, og der er mere rytme- og mindre leadguitar. Musikken giver associationer til grunge, hvorimod tidligere pladers elementer af industrial a la Nine Inch Nails er forsvundet, idet keyboards ikke længere er en del af bandet.

Ironisk nok har Johannes Gammelby iført sig en storblomstret rød poloskjorte ved skiftet fra det ene til det andet orkester, så hans påklædning sender nogle helt andre signaler end musikken. Sangene, hvor hovedparten er fra det nye album, er dog stadig melodiske, og der er plads til afdæmpede musikalske passager, eksempelvis det rolige mellemstykke i ”Pig Latin”, mens ”I See You” er kendetegnet ved skift mellem en skæv taktart og 4/4. Som ekstranummer får vi ”Exotica” med Gammelby helt alene på scenen, nu med guitar, og selvom han glemmer noget af teksten, er hovedindtrykket endnu en bundsolid koncert med et band, der formår at forene det melodiske med det aggressive, og i øvrigt spiller glimrende, selvom lineuppen er helt ny. Velkommen tilbage på scenen, Johannes Gammelby.

I Am Bones og The Malpractice spiller på Hotel Cecil i København 29. september

Sætliste The Malpractice:

Theatrics