Clean Bandit
What Is Love?

ANMELDELSE: Poppens gudinde tilsmiler det rendyrkede

Album / Atlantic
Udgivelse D. 30.11.2018
Jens Dræby

Da DJ Snake opfandt den bløde trap-moombahton-lyd til bl.a. Major Lazer's "Lean On", var det svært at forestille sig præcis, hvor holdbar datidens nyeste trend i EDM ville være. Her er vi så i dag, hvor den britiske trio Clean Bandit har udgivet sin debut på lidt samme måde, som Calvin Harris udgav 18 Months tilbage i 2012. Lyden er ikke synderligt original, men viser alligevel en gennemgående stil og ikke mindst et tydeligt tegn på, at Clean Bandit har haft et godt greb om 2018.

What Is Love? er en af årets pop-plader, og de første numre sætter barren langt højere, end albummet kan holde til. Symphony får en velfortjent tur mere i manegen, efter Zara Larsson brugte den som lukker på sit andet album. Med kombinationen af Snake og strygere har Clean Bandit fundet en opskrift, som adskillige østeuropæiske lande ville elske at kultivere til næste melodigrandprix. Der er dog samtidig et par svipsere, der viser sig i takt med, at albummet rammer sit 16. og sidste nummer.

De få ligegyldige rap-stykker fra meget tilfældige typer som Big Boi og Bhad Bhabie er undtagelser, der bekræfter reglen om herlige popsange sunget af eksempelvis Julia Michaels, Ellie Goulding og Marina and The Diamonds. Der er de ordentlige sange som "Solo" og "Should've Known Better", hvor omkvædet er et rigtigt omkvæd og ikke bare et danse- og festivalvenligt beat, der er forglemmelige, men stadigvæk enormt velproducerede numre med blød trap, og så er der ærgerlige afvigelser fra formen med kedelig try hard pop-hiphop som "Playboy Style" og Major Lazer-reggae-pastichen "Last Goodbye".