Solid sangskrivning i smuk samklang

Dicte + Hempler, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

Solid sangskrivning i smuk samklang

Er der to, der står sammen i dansk musik, er det Dicte og Claus Hempler. De var kærester i starthalvfemserne, hvor de også var sangere i deres respektive grupper, Her Personal Pain og Fielfraz. Så gik både forhold og bands i opløsning, og de sangere og sangskrivere indledte hver sin solokarriere. Senere genfandt de hinanden rent professionelt og begyndte at turnere sammen med deres respektive solosange på repertoiret, og sidste år udgav de så deres første fælles studiealbum, det udmærkede Uppers, som de for tiden er på turné med.

Dicte og Hempler plejer at turnere med guitarist Mika Vandborg (Love Shop, Electric Guitars) som tredje mand, og således også denne aften, hvor de indtager en næsten fyldt Rytmisk Sal med hver sin guitar, Dicte en akustisk, de to andre med strøm. Åbningssangen er den langsomme ”Sunshine Meltdown”, hvor de to vokalister lægger ud i kor, inden de hver synger et vers. Deres stemmer passer fremragende til hinanden, både i harmonier og som stærke kontraster i solopassager. Dicte har stadig en sensuel ungkvindestemme, selvom hun har passeret de 50 – alderen nævner hun selv senere, så jeg afslører ikke noget – mens Hempler har en dyb og fyldig croonervokal, som ikke findes meget bedre herhjemme, og som nærmest kræver, at han er iført jakkesæt, hvad han da også er. Til gengæld er det ikke solbriller, han bærer, fortæller han senere – det er bare let tonede briller. Man er vel cool.

Stemmerne klinger stærkt på en bund af guitarstrenge, hvor især Mika Vandborgs westernassocierende vibratoguitar skaber stemning. Et nyt nummer, ”Seasick”, fortsætter i samme stil, inden Dicte synger for og spiller på træslagtøj i ”Teen”. En humoristisk sang om at være forælder til en måske lidt forkælet teenager. Lidt sjovt at tænke på, at pop- og rockmusikken i 50’erne og 60’erne blev skabt som et fænomen for og til dels af teenagere. Nu er rocken for længst blevet så gammel, at den er kommet på museum, og mange af dens udøvere har både børn og børnebørn.

Dicte kommer meget højt op i omkvædet i den smukke ”Sheep Dreams”, hvor de to atter synger i smukke harmonier, inden Hempler tager hovedrollen i den ordrige ”My Thoughts Go Out Like Wild Horses”. Denne vekselvirkning mellem korsang, duetter og sange, hvor enten Dicte eller Hempler er i fokus giver god balance og alsidighed i koncerten, hvor antallet af instrumenter som nævnt er begrænset.

Første sæt har hovedvægten lagt på sange fra Uppers, mens andet sæt byder på flere overraskelser, blandt andet to numre fra Hemplers kommende dansksprogede soloalbum, som er på gaden til marts. Det er første gang, Hempler udgiver egne sange på dansk, og det lader til, at han også mestrer det danske sprog som sangskriver. Signatursangen ”Navnet er Hempler” rummer eksempelvis følgende selvironiske linjer: ”Navnet er Hempler/med fornavnet Claus/det skriger til himlen/men himlen er tavs.”

Vi hører også den stærke Cohen-fordanskning ”Alle ved besked” fra hyldestalbummet På danske læber, i aften som tosproget duet, mens Dicte også fremfører en ny sang, ”Can’t Be the Last”, ligesom hun gav den ny ”I’m on Fire” i første sæt. Sidstnævnte er en vred sang mod blandt andre Trump, mens ”Can’t Be the Last” handler om at fylde 50 og, så vidt jeg kan vurdere det, have det godt med det. To iørefaldende sange, og i det hele taget er både Dicte og Hempler glimrende sangskrivere. Også selvom Dictes ”All I Want Is You” tekstmæssigt får kliché-bingo, når den efterfølgende linje er ”it’s crazy ’cause it’s true”.

Et højdepunkt i slutningen af sættet er Hemplers smukke ballade ”Chinchilla” fra hans andet soloalbum fra 2004 – med et imponerende langt a cappella-”baaaaaby” i mellemstykket – mens Dictes jævnaldrende ”Crawling” giver et psykedelisk bidrag med Mika Vandborg på elektrisk sitar. Som ekstranumre får vi Hemplers temasang til DR1-serien Herrens veje, den flotte ”Ride Upon the Storm”, mens Dylans desværre evigt aktuelle antikrigssang ”Masters of War” lukker ballet. Et bundsolid aften fra to gedigne sangere og sangskrivere, som man godt kunne ynde et lidt større publikum, ligesom da de var nye i branchen for mere end 25 år siden – både sammen og hver for sig. Det kunne dog være interessant at opleve dem med et lidt større band, også selvom det forholdsvis skrabede setup fungerer fint.

Næste træk lader til at blive Claus Hemplers dansksprogede soloplade, som måske tager hans karriere i en helt ny retning. Den udkommer som sagt i marts – jeg venter i spænding.

Dicte + Hempler kan opleves følgende steder:

15. december: Vershuset, Næstved