Future
Future Hndrxx Presents: The WZRD

Future følger formlen på The WIZRD

Album / Epic Records
Udgivelse D. 18.01.2019
Cillian Murphy

I professionel musikproduktion hører man ofte om udtrykket throwaway tracks. Betegnelsen dækker over færdige numre, som blev produceret, indspillet og mixet med henblik på at lande på en udgivelse, men som af den ene eller anden grund ikke klarede cuttet og blev frasorteret – thrown away.

Efter et par gennemlytninger af Future HNDRX: The WZRD fristes man til at tro, at Future ikke er videre bekendt med begrebet. Spøg til side: Nayvadius Wilburn, som traplegenden fra Atlanta hedder i sit pas, har formentlig indspillet på den gode side af 100 sange, før han fandt de 20, han gik med til albummet. Det ændrer dog ikke på, at kvaliteten mildest talt er svingende og meget enslydende.

Det starter ellers udmærket. På det Billboard Hitmakers & ATL Jacob-producerede åbningsnummer “Never Stop”, som egentlig er ét langt vers, med henholdsvis intro og outro i begge ender, kommer Wilburn således vidt omkring. Både det nu afsluttede lean-misbrug, familieproblemer, kvindeeskapader og nærdødsoplevelser får en plads, og det virker, som om rapperen har noget på hjerte. Herfra efterfølger 19 meget lidt overraskende numre, dog brudt op af fortrinlige skæringer som den melodiske og stemningsfulde “Temptation”, om at modstå jetsetlivets fristelser, og den synthede og dynamiske “Baptiize”, hvor der smides linjer i Jada Pinkett Smiths retning med et mere levende flow end resten af pladen tilsammen.

Så altså – den druggede, lettere angstfulde og deprimerede AutoTunelyd, som er blevet rapperens varemærke, er med andre ord allestedsnærværende, men variationerne i produktioner, tekst og stemning er udeblevet, hvilket gør lytteroplevelsen langtrukken og ensformig og albummet temmelig kedeligt.