Smuk aften med rebelske hjerter

First Aid Kit, Train, Aarhus

Smuk aften med rebelske hjerter

Anmeldt af Anne-Mai Vig Mott | GAFFA

Det er et propfyldt Train, der står klar med smurte stemmer, da de to svenske folk-søstre i First Aid Kit går på scenen. Anledningen er deres fjerde album Ruins, hvorfra singlen ”Rebel Heart” lægger navn til ”Rebel Heart Tour”, der blandt andet fører dem til Aarhus denne tirsdag aften.

Klara og Johanna entrerer scenen med pufærmer og cowboystøvler, bevæbnet med henholdsvis guitar og bas, klar til endnu en aften i rampelyset. Om det mest er det småsnakkende og måske lidt tirsdagstrætte publikum, eller den noget flade lyd, er svært at sige, men vi når både gennem de nyere numre ”Distant Star” og ”It’s a Shame”, før søstrene og deres tre bandmedlemmer for alvor når ud over scenekanten.

Skarpe soloer og skrøbelig fællessang

Heldigvis har First Aid Kit en utrolig veltilrettelagt sætliste med, hvor ikke kun det nyeste fra Ruins, men også en stor del af hittene fra bagkataloget er repræsenteret. De stærke numre bliver fremført med en selvsikkerhed og et overskud, der vidner om, hvor professionelt et foretagende First Aid Kit er blevet, men heldigvis uden at miste den charme, der i sin tid fik dem til at vinde rebelske hjerter verden over.

Aftenen skorter ikke på hverken bas- eller guitarsoloer fra de to søstre, og på ”Wolf” sluttes soloseancen af med et inferno af tamburin og et små-psykedelisk lysshow. Som kontrast til de livlige uptempo numre fortsætter sættet med publikumsfavoritten ”Ghost Town” fra debutalbummet The Big Black and Blue fra 2010. Den fremføres som sædvanlig a cappella og uden mikrofoner med hjælp fra opvarmningsartisten Sarah Klang og en summen af publikummer, der forsigtigt synger med. Det bliver et fint og intimt øjeblik, hvor vokalharmonierne søstrene imellem virkelig kommer til deres ret.

Godt brølt, søstre

Lidt over halvvejs i koncerten kan man virkelig mærke, at både band og publikum er spillet varme. Aftenen fortsætter med ”The Lion’s Roar”, der fader direkte over i den nærmest punkrockede protestsang ”You’re the Problem Here” efterfulgt af et feministisk brøl af en opsang. Som Klara påpeger, er det jo nok den vredeste sang, de har skrevet, men ”enough is enough, no more excuses, it need to be said”.

Stemningen blødes op med en personlig favorit af en pedal steel-intro til ”Emmylou”, også fra 2012-gennembrudsalbummet The Lion’s Roar, og aftenen rundes af med den skarpskårne ”Rebel Heart” og den fine ”Fireworks” begge fra Ruins. Det lidt afdæmpede nummer ”Silver Lining” bliver sidste punktum, der peppes op med fællessang og et kæmpe bifald fra et begejstret publikum.

Som sædvanlig en stor fornøjelse at være i selskab med First Aid Kit, der dog blev skæmmet af en lidt flad lydoplevelse, en langsom opstart og et knævrende publikum (få nu snakket af hjemmefra, det kan da ikke være så svært). Herfra dog stadig en stor opfordring til at smutte forbi TAP1 i København i aften, hvor der stadig er billetter.

Opvarmning: Sarah Klang ****

Med sig fra moderlandet Sverige havde søstrene Söderberg medbragt ”the saddest girl of Sweden” i form af sangerinden Sarah Klang. Stilistik var det et perfekt match til hovednavnet; der gik ikke længe, før pedal steel guitaren var i spil og americana-stemningen sat.

Opvarmningssættet bød på seks numre fra bagkataloget, blandt andet sange fra det udmærkede debutalbum fra 2018, Love In The Milky Way.

Det blev til en særdeles fin smagsprøve på den upcoming svenskers klangfulde stemme og stærke nærvær, der særligt fungerede godt på de mere stille numre, hvor det fire mand store band lagde sig i baggrunden og for alvor gav plads til de store fraseringer.

Distant Star

It's a Shame

Master Pretender