Paul McCartney & Wings
Red Rose Speedway - special 2 cd edition

Wings-genudgivelse med bonus

Album / Capitol
Udgivelse D. 01.02.2019
Henrik Friis

Med Wild Lifes slingrende start på Wings karriere i 1971 var Red Rose Speadway fra start tænkt som en ny-lancering af gruppen. Og en rehabilitering af Paul McCartney. Wings var et band, som skulle trække fokus væk fra hans person, men først skred producer Gwyn Johns og snart efter knagede selve gruppen også, fordi McCartney alligevel ikke ”bare” var et menigt bandmedlem, når det kom til stykket (trommelager Denny Seiwell og guitaristen Henry McCullough sagde farvel efterfølgende).

Her ved remasteringen i McCartneys genudgivelsesserie er selve hovedalbummet stadig en blandet og ujævn affære, der nærmest hopper fra tue til tue. Flosset rock (Big Barn Bed), gennemført svømmende ballade (My Girl), 50’er pop-pastice (Get On The Right Time), slaske-folk (One More Kiss) og dvask syre-flip (Loup) – og trods det gamle McCartney-trick med et langt medley af sange mod slutningen, stod man igen med et ufokuseret udtryk, om end slet ikke så sjusket som forgængeren.

Men årene har været bedre ved Red Rose Speadway, og ekstra-albummet i denne 2-cd udgave forbedrer ligefrem indtrykket. Red Rose Speedway var nemlig oprindelig tænkt som et dobbelt-album: De ni udeladelser er alle med på bonus-albummet – inklusive numre af Denny Laine og Linda McCartney - og giver en meget bedre fornemmelse af gruppens spændvidde og formåen. Også hos de enkelte medlemmer inklusive ellers udskældte Linda. Det gælder en jazzy råswingende Little Woman Love, en flok saftige rockere fra den Europa-turné Wings drog på i 1972, og ikke mindst den smukke cover af 50’er-hittet og balladen Tragedy (et af fem hidtil uudgivne numre på dette udspil).

Hvortil skal lægges singler som Mary Had A Little Lamb og Hi Hi Hi – og deres b-sider. Inklusive James Bond-titelsangen Live and Let Die, som også blev indspillet i den periode. Anderledes eksempler på fokuseret, kompetent musik musik – i stedet for den slutresultat, der udkom i maj 1973 og slet ikke kunne sammenlignes med det kvantespring, der ventede blot syv måneder efter med Band On The Run.