Dido
Still On My Mind

ANMELDELSE: Her er pladen, hvis du elsker en blanding af folk og triphop

Album / BMG
Udgivelse D. 08.03.2019
Sara Elisabeth Nedergaard

Vi kender Dido fra Eminems ”Stan” og singlerne ”White Flag” og ”Thank You”. Nu er den nu 47-årige brite tilbage med sit femte album, der byder på klassisk britisk electro-lyd og den karakteristiske vokal, vi kender fra slut-halvfemserne og start-nullerne. Albumåbner ”Hurricane” opsummerer fint førnævnte lyd og leger med en blanding af stille akustisk baggrund og storladen electro. Det er da også stjerneproducer Rick Nowels, der sammen med Dido selv og hendes bror Rollo (fra Faithless) har siddet bag knapperne.

Hele albummet ville gøre sig godt som soundtrack til en melankolsk romantisk komedie fra 00’erne, men som isoleret værk bliver det for uforløst i længden. Som på ”Some Kind of Love”, der prøver at være atmosfærisk, men bare lader mig sidde tilbage med en uforløst følelse. Eller ”Hell After This”, der byder på gennemslagskraftigt beat og blæsere og er interessant, men emmer af 90’erne og 00’ernes britiske triphop-bølge på en lide for bedaget måde. Værst er den friske ”Mad Love”, der er Lumineers blandet med triphop. Det fungerer ikke, hvis du skulle være i tvivl. Så er Dido bedst, når melankolien for alvor træder ind, som på ”Give You Up”, ”You Don’t Need a God” eller ”Walking By”, der nærmest lyder som Enya.

Dido skriver selv at albummet skal vise hendes kærlighed til hiphop i forening med hendes rødder i folk-musikken. Og det er også det, jeg hører, sammen med brorens Faithless-lyd, som på ”Take You Home”s insisterende og dog kedelige technobeat. Resultatet er mere bedaget og rodet end interessant. Alt i alt er Still On My Mind en smagssag – om du er til folk blandet med triphop og electro eller ej. Det er jeg ikke, men jeg anerkender håndværket, jeg elsker Didos vokal, og der er ikke mange fingre at sætte på produktionen. Så vi lander på middelkarakter denne gang.