Kim Larsen
Sange fra første sal

Glimtvis gribende hilsen fra det hinsides

CD / Warner Music
Udgivelse D. 29.03.2019
Espen Strunk

Hold stilen!” var efter sigende et af afdøde Larsens foretrukne fyndord. Og det må siges at være netop, hvad han selv gør, her på denne velkomne overraskelse fra det hinsides. Jo, den er god nok – det er 12 nye sange fra Larsen, indspillet hjemme i dagligstuen sammen med højrehånden Jørn Ørn og sønnen Hjalmer i månederne inden Larsens død i efteråret 2018.

I den periode var Larsen som bekendt i færd med at fortælle første del af sin livshistorie til en forfatter – og også her på Sange fra første sal genbesøger Larsen barndommen i en række erindringsglimt. På dén måde bibringer pladen bestemt en fornemmelse af en form for cirkel, der sluttes, mens den skrabede opsætning bidrager med autentisk charme – hvortil så kommer, at Larsen sang stærkt til det sidste.

Heller ikke denne sidste samling sange ændrer dog på indtrykket af en kunstner, hvis bedste bedrifter på plade lå årtier bagude. De fleste af pladens sange er, ret beset, poetiske parenteser; kvalitativt meget langt fra de seriøst store sange fra karrierens tidlige år. Det er således mindre end subtilt, når Larsen eksempelvis besynger tidens kønsroller i "Dagens mand".

Heller ikke pladens nostalgiske tilbageblik hæver sig lyrisk og melodisk over det middelmådige – efter den standard, manden selv satte i sin tid, forstås. Og som man bliver mindet om, dér hvor formatet så alligevel brænder igennem på den nye plade. Navnlig i serveringen af et par digte af Harald Herdal og Ove Abildgaard, samt i Larsens egne ”Koppen med den skårede hank” – om erkendelsen af at være i livets efterår – og ”En brøkdel af et sekund”.