Dansksproget crooner i en syndflod af fortjent stående applaus

Claus Hempler, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

”Navnet er Hempler / med fornavnet Claus / Jeg trives bedst i en syndflod / af stående applaus”. Selvbevidstheden såvel som selvironien er til at tage at føle på i tekstuniverset på Claus Hemplers netop udsendte, særdeles anmelderroste album Kuffert fuld af mursten, hans fjerde soloalbum og det første med dansksprogede tekster. Og fortjent stående applaus oplever han to gange denne aften, både efter hovedsættet og efter ekstranumrene – og han ser bestemt også ud til at trives på scenen, hvor han kan melde udsolgt til denne koncert nummer to på sin forårsturné.

Knap to timer tidligere indleder han koncerten med ”Alle ved besked”, hans dansksprogede fortolkning af Leonard Cohens ”Everybody Knows” (smukt fordansket af den nu afdøde musiker og DR-producer Anders Dohn). En sang, Hempler har fremført talrige gange, ikke mindst ved de såkaldte På danske læber-koncerter med Cohen-sange på dansk. Umiddelbart lidt atypisk at åbne en koncert med et covernummer, når resten af sættet er Hemplers egne sange, men så er vi da i hvert fald skudt i gang med et hit, og samtidig er stemningen for koncerten sat. For der er ingen tvivl om, at Cohen er en stor inspirationskilde for Hempler, der endda nævner den store mester i sangen ”Mig ovenpå dig, dig ovenpå mig”.

Som Cohen skriver Hempler enkle melodier og ordrige tekster med respekt for rim og rytme, ordforrådet er stort og overraskende, og så er han god til at balancere alvor og humor. Hempler har i et nyligt interview med GAFFA fortalt, at der skulle være mindst tre morsomme linjer i hver sang, og det har han levet op til. Jeg kunne nævne mange gyldne citater fra Kuffert fuld af mursten, men vil af pladsmæssige årsager nøjes med dette: ”Mens jeg nurser humørsygen som et blomsterbed / i en verden fuld af tics, vrangsider og brister / med samme sans for detalje og pertentlighed / som hos die-hard vinylentusiaster.” Samme humor kommer også til udtryk mellem sangene, for eksempel når Hempler humoristisk beklager sig over at være blevet afvist af den nærliggende og igangværende Spot Festival, som han ellers har spillet på mange gange før: ”Jeg kunne høre, at de tænkte: ’Du er for gammel, vi kan ikke gøre mere for dig’,” smiler han.

Mange af de nye sange handler om at være midt i livet, erkende kroppens gradvise forfald og se tilbage på sin vilde og ambitiøse ungdom med en blanding af nostalgi og overbærenhed, men også at vide, at man trods alt stadig – statistisk set – har mange og forhåbentlig gode år i sig endnu. Det lader til at være noget, det primært jævnaldrende publikum kan sætte sig ind i.

Rasleæg rykker

Ligesom Cohen befinder Hemplers stemme sig også i det dybe og autoritære register, men den er dog noget mere smidig, melodisk og croonende end canadierens. Faktisk er Hempler en af vore allerbedste sangere, hans tekstudtale er tilmed meget tydelig, og han har også allieret sig med fire fremragende musikere. De to af dem kommer direkte fra en netop afsluttet turné med Love Shop, nemlig guitarist og korsanger Mika Vandborg og keyboardspiller Mikkel Damgaard, og ellers udgøres orkestret af bassist, guitarist, keyboardspiller og korsanger Kasper Rasmussen og trommeslager og percussionist Jesper Elnegaard, mens Hempler selv spiller akustisk rytmeguitar på udvalgte sange.

De fem spiller fornemt sammen, om end Mika Vandborg har anlagt en noget mere tilbageholdt stil, end når han spiller i Love Shop. Der er ikke afsat plads til de lange guitarsoloer hos Hempler, om end vi dog får et par kortere af slagsen undervejs. Balladerne er i overtal, og ofte spiller Jesper Elnegaard med enten forsigtige whiskers eller mere dramatiske køller på trommerne, hvor også noget så low-key som et rasleæg giver stor effekt. Det samme gør Kasper Rasmussens lyse korsang, og så får Mikkel Damgaard også lov til at give en jazzet keyboardsolo i et af de ældre og mere bluesrockede numre, ”Chainsaw Tongue”.

Efter Cohen-introen synger Hempler en lille håndfuld af sine ældre, engelsksprogede sange, og dernæst får vi alle sangene fra det nye album i den rækkefølge, de ligger på pladen, sågar med en lille bandpræsentation mellem side 1 og side 2 for at skabe en lille pause, som var det en vinylplade, man vendte. Selve koncerten har ingen pause, og hovedsættet slutter ligesom Kuffert fuld af mursten-albummet med ”Humørbussen”, der sjovt nok, ganske som på albummet, slutter lidt brat. Ekstranumrene bliver derfor fra Hemplers engelsksprogede repertoire, blandt andet ”Ride Upon the Storm”, kendingsmelodien fra DR1-serien Herrens veje, og det hele slutter med den smukke ballade ”Chinchilla” med den lange, smukt holdte ”baaaaaaaaby”-tone i mellemstykket.

”Playtime is over for now” er de sidste ord i dén sang, og de er jo passende at slutte en koncert af med, men det lyder til gengæld til, at Claus Hempler har genstartet sin karriere som dansksyngende crooner på et meget højt niveau. Lur mig, om ikke albummet Kuffert fuld af mursten går højt ind på vinylhitlisten i næste uge, og sørg for at få set Hempler live i år, hvis du ikke allerede har gjort det. Du vil ikke fortryde det.

Alle ved besked

Want You

Stardust Nostalgia