Spændt op og klædt af til lir

Tove Lo, Green Stage, NorthSide

Spændt op og klædt af til lir

"Så bliver det spændende, om hun også viser patter denne gang," hører jeg mig selv sige til en kollega inden eftermiddagens koncert med den svenske sangerinde og sangskriver Tove Lo, med henvisning til forrige års koncert på Tinderbox. Det burde jo ikke være det første, der falder en – i egen overbevisning – veluddannet og velartikuleret musikanmelder, skolet i samtidens idealer om ligestilling ind inden en koncert med en af Sverige mest populære kunstnere i disse år, men det er altså lidt svært at se bort fra Tove Los konstante fokusering på sin egen krop. Naturligvis ud fra en moderne feministisk idé om kvindens ret til egen seksualitet uden tanke på det patriarkalske, heteronormative blik, som kvinder har levet med gennem årtusinders undertrykkelse.

Tove Los sange, musikvideoer, pladecovers og koncerter driver af sex. Åbningsnummeret hedder "Disco Tits" med linjer som "I'm fully charged, nipples are hard, ready to go," og hvis man alligevel af uransagelige årsager skulle have misset pointen, viser videoen på storskærm en letpåklædt, svedig Tove Lo, der kæler for sig selv. Hun er dog relativt tækkeligt påklædt her i åbningssangen, men efter et par numre smider hun skjorten og fortsætter i hvid sports-bh og shorts.

Det hele ville dog alt sammen være lige meget, hvis musikken ikke holdt vand, men det gør den faktisk. Tove Lo laver iørefaldende popsange med lidt kant, ikke kun i teksterne, men også musikalsk. Sangene er ganske iørefaldende og holder generelt et pænt tempo, og livebandet med keyboard, trommer og en kombineret guitarist, bassist og slagtøjsspiller – to af dem tilmed klædt i smækbukser – sørger for, at udtrykket ikke er for poleret. Universet kunne minde lidt om MØ, bortset fra at denne er langt mindre sexfokuseret.

Tove Los stemme er i sig selv ikke voldsomt stor, men dog rimeligt velfungerende i sammenhængen, og med god publikumskontakt kommer hun langt ud over scenekanten. Balladen "Say It", oprindeligt indspillet med den tidligere NorthSide-gæst Flume, sætter tempoet ned, men ellers er der godt sus i skørterne, og midtvejs kommer så hittet "Talking Body", hvor Tove Lo lader kroppen tale med et kortvarigt bryst-flash. Brysterne har ligesom stemmen en rimelig størrelse uden ligefrem at overvælde. I virkeligheden burde jeg ikke have været så spændt på det, for jeg tror, hun viser dem ved alle koncerter. Hvis jeg havde været en mere hånligt anlagt anmelder, kunne jeg skrive noget med p(j)atværk, men det er musikken alligevel for god til.

Gennembrudshittet "Habits (Stay High)" om at dulme hjertesorg med stoffer – et andet yndet emne hos Lo – slutter en fin poptime af, og den store overvejelse er så, om Tove Lo ville være lige så interessant uden de mange referencer til sex. Det tror jeg faktisk, men det er jo det, man kalder et hypotetisk spørgsmål.

1. Disco Tits

2. My Gun

3. Influence