Det gode genfødes??!

Jada, NorthSide, Red Stage

Det gode genfødes??!

Anmeldt af Andreas Vedel Jensen | GAFFA

Den 26-årige sangskriver og følsomme sjæl Jada med band indtog Red Stage denne solbagte og støvede fredag eftermiddag. Foran et optændt publikum, der var så helt og aldeles klar til at deltage, vifte med Jadas særkende-merchandise, den farvede vifte, synge med og sende massiv respons tilbage til scenen, gik det syv m/k orangeklædte band på scenen og leverede et harmonisk, iørefaldende, høj-energisk sæt, hvor publikumskontakt og musikalsk kvalitet stod som støttepiller for dette nye danske band.

Jada spiller op

Med kun tre singleudgivelser ude fik vi under den 45 minutter lange koncert serveret musik fra endnu uudgivet materiale. Dog ikke ukendt materiale, da Jada efterhånden har en række anmelder- og publikumsroste koncerter bag sig, hvor samme materiale har været på sætlisten.

Jada lagde ud med nummeret "Clean Love", hvor gnisten til det i forvejen tændte publikum antændte de sidste randområder på NorthSides røde scenes næsten fyldte dalsænkning. Den energiske og naturlige Jada, som også bærer det borgerlige navn Emilie Molsted, kan noget med sin stemme og sin person.

Med supplement fra trekvindekoret leverede bandet et lydbillede, der trods sangenes selvstændige og velskrevne egetliv fik tankerækkernes associationer til at bevæge sig mod 80'ernes Dodo & The Dodos. Well done without kitsch.

Denne genkendelige arv, som publikum med pift og applaus på højeste decibel kvitterede for, ville dog samtidig også trække på referencer til nutidige kunstnere som Sia og Beyoncé, som vi for eksempel fik at høre i nummeret "With U".

Harmoni og respons

Molsteds stemme er meget stærk og harmonisk, og hun formår sammen med sit band at skabe et lydbillede og en stemning, der rummer et nærvær og en autencitet, der trods referencerne til andre kunstnere har sit helt eget drive og liv. Molsteds stærke vokal, som vi for eksempel til fulde fik udtrykt i de højere skalaer under koncertens sidste nummer "Lonely", komplementeres af hendes indlevende og følsomme person, der igen og igen mellem numrene udtrykte glæde over publikums modtagelse. Denne form for publikumskontakt blev gengældt med lige dele applaus og respekt fra publikum.

Så, ja her er kun tilbage at sige "ja da" til Jada: Bliv ved! Og keep it real! Et band, der helt klart rummer det, der skal til for at forny den nutidige danske musikscene. Jada har en egensindighed, der trækker på musikhistorien samtidig med at tendenser fra den nutidige globale scene trækkes ind i et personligt og håndværksmæssigt vellavet musikprojekt.

Clean love

H2O

Sure (single, Sure, 2018)